Су-25 / Міноборони Російської Федерації

Розроблений у СРСР у 70-х роках штурмовик Су-25 активно використовується Збройними Силами України та армією РФ. Попри свій вік, він залишається доволі ефективною машиною, створеною виключно для ударів по наземних цілях.  

Можливості Су-25

У 1960-х роках, коли всі військові та авіаконструктори говорили лише про те, що літаки мають літати швидше та вище, реальні бойові умови почали диктувати зовсім інше. Зокрема США у В’єтнамі усвідомили, що пілоти надзвукових літаків при виконанні задач із підтримки піхоти часто банально не встигають роздивитися цілі на землі, а якщо навіть схопили ворога у приціл, то на завдання удару було лише пару секунд.

У СРСР на навчаннях також почали помічати, що найкраще зі штурмовкою наземних цілей справляються відносно тихохідні МіГ-17, а не побудовані за концепцією максимальної швидкості МиГ-21.

Відео дня

У 1969 році, а через рік у США, міноборони країн відкрили конкурси на створення дозвукового штурмовика, який мав діяти на передньому краї зіткнення та мати високу живучість. В результаті з’явились Су-25 та A-10 Thunderbolt II, якому присвячено окремий матеріал.

Су-25 / Міноборони Російської Федерації

Але якщо американський штурмовик здійснив перший політ вже у 1972 році, а був прийнятий на озброєння вже через п’ять років, то шлях Су-25 виявився складнішим та довшим.

Зокрема перший політ відбувся у 1975 році, державні випробування завершились у 1981 із рекомендацією ввести в експлуатацію, але офіційне прийняття на озброєння відбулось лише у 1987 році. Причиною такої затримки стало вимога військових повністю виконати тактико-технічне завдання, а також ряд доробок, які мали ліквідувати недоліки, що "повилазили" під час стройової та вже навіть бойової експлуатації в Афганістані.  

Але концепція закладена у літак виявилась абсолютно правильною - висока захищеність пілота, всіх основних вузлів та агрегатів, простота експлуатації та можливість розміщення на далеко не самих якісних аеродромах, включно із ґрунтовими.

Су-25 / Фото-повітряне командування "Південь", 2018 рік

Особливості Су-25

З точки зору живучості, то Су-25 має броньовану кабіну, яка захищає від уламків та куль калібру до 12,7 мм, а за деякими, найбільш загрозливими напрямами, до 30 мм снарядів.

Всі життєво важливі системи продубльовані, а також розміщені таким чином, щоб ускладнити противнику їх ураження. Двигуни рознесені по боках фюзеляжу для унеможливлення їх виводу з ладу однією ракетою від ПЗРК. Також літак оснащений системою відстрілювання теплових пасток для протидії ракетам з тепловою головкою самонаведення.

Озброєння Су-25 складається з некерованих реактивних снарядів та бомб, існує можливість використання керованих ракет "повітря-земля" Х-25МЛ та Х-29Л з напівактивним лазерним наведенням, що вимагає постійного підсвічування цілі до її знищення. Су-25 також може використовувати ракети "повітря-повітря" ближньої дії Р-60. Гарматне озброєння - 30-мм швидкострільна гармата з боєзапасом у 250 снарядів, є можливість підвіски додаткових контейнерів з гарматним озброєнням. 

Все озброєння розміщується на 10 вузлах підвіски, з яких 2 призначені лише для ракет "повітря-повітря". Загальне бойове навантаження складає, максимум, 4,4 тонни, але нормальним, через відносно малу тягу двигунів, вважається 1,4 тонни. 

Характеристики Су-25:

  • Екіпаж: 1 особа (у навчально-бойовій версії – 2 особи)
  • Розмах крил: 14,36 м
  • Максимальна злітна вага: 17350 кг
  • Двигун: 2х4413 кгс
  • Максимальна швидкість: 984 км / год
  • Практична стеля: 7 км
  • Максимальна вага озброєння: 4,4 т

Вас також можуть зацікавити: