Старість населення може завадити Східній Європі розбагатіти / Flickr/Javier Palacios

Країни Європи з ринками, що розвиваються, можуть стати надто старими раніше, ніж стануть багатими. Негативний рівень народжуваності й високі темпи еміграції говорять про те, що люди фактично голосують "ногами" проти відносної політичної й економічної стагнації.

Політики постали перед вибором між короткочасними популістськими рішеннями й рішучими реформами управління, - пише Financial Times. Їхній вибір має значення. Останній звіт ЄБРР свідчить, що краще управління напряму впливає на сприйняття добробуту, скорочує еміграційні настрої й створює умови для економічного зростання на основі інновацій.

Читайте такожBloomberg: Молодь Сербії й України емігрує через непевність щодо членства в ЄС

Відео дня

Після падіння комунізму в 1989 році країни Центральної й Східної Європи впродовж двох десятиліть демонстрували швидке економічне зростання й розвиток, які підживлювали сміливі реформи й процес вступу до ЄС. Реформаторський імпульс ослаб після вступу до організації. А деякі країни навіть перекреслили свій попередній прогрес. Деякі популістські лідери проголосили "неліберальну демократію" як модель для майбутньої Європи.

Оцінка демографічної й економічної перспективи регіону викриває недоліки такого бачення. ООН передбачає, що населення країн Центральної й Східної Європи впродовж найближчих трьох десятиліть буде стрімко скорочуватися. Пропорція між громадянами за 65 років й працездатним населенням досягне рівня, який можна буде порівнювати з показниками в розвинених європейських економіках. Але при цьому ВВП на душу населення у регіоні все одно буде сильно відставати.

Читайте такожFinancial Times: Заробітчан з України не вистачить на всю Східну Європу

Еміграція особливо проблематична для економічного зростання через свою структуру. Зазвичай молоді, підприємливі й краще освічені люди залишають рідні країни в пошуках кращого рівня й якості життя. Зі скороченням працездатного населення лишаються здебільшого старші люди. Через це властивості й потреби суспільства змінюються. Доводиться збільшувати частку держбюджету, яку необхідно витратити на соціальну допомогу. Таким чином, все менше ресурсів лишається на освіту й інновації.

Існують способи розібратися з поєднанням демографічних й економічних викликів. Заохочення підвищення рівня народжуваності через фінансові ініціативи може здатися політично переконливим. Але ефект на скорочення робочої сили від такого підходу не дуже вражає. Можна також посилити рівень залучення працездатного населення за рахунок жінок й старших працівників. Підвищення пенсійного віку може допомогти. Але мало урядів мають сміливість піти на такий крок.

Читайте такожRzeczpospolita: Лікарі з України не хочуть працювати в Польщі

Покращення управління - це ключова сфера, де реформи приносять довгострокові дивіденди, допомагають зупинити демографічне скорочення й пожвавити зростання. Часто про нього забувають. Хоч країни Центральної й Східної Європи продемонстрували значний прогрес, лише 35% громадян довіряють своїм урядам, судовим системам, вірять у чесність виборів й свободу ЗМІ. Така ж кількість людей не вірить у широке поширення корупції. Для порівняння, серед громадян країн G7 таких людей 56%.

Реформа управління - критично важливий інгредієнт для наступного етапу розвитку. Зростання в перші два десятиліття перетворення базувалося на дешевій робочій силі, накопиченні капіталу й імпорті технологій. Але наступний великий стрибок повинен опиратися на інновації й підприємництво, які залежать від якості державного управління. Пришвидшення економічного зростання також ослабить демографічні виклики, підвищивши стандарти життя й давши громадянам причини лишитися в рідних країнах.