REUTERS

Існує певна іронія в тому факті, що Україна, яка пройшла через революцію проти репресій й корупції, тепер може стати причиною повстання в Ірані. Після трагічного падіння рейсу PS752 компанії МАУ 8 січня, іранських протестів значно побільшало. Вони починалися в університетських студмістечках і поширювалися на вулиці.

Лють була скерована проти спроб іранського уряду приховати причини падіння українського літака, - пише в статті для Atlantic Council колишній прес-секретар спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні й аналітик міжнародних відносин Майкл Боцюрків. Спочатку режим стверджував, що у літака були технічні проблеми. Зіштовхнувшись з доказами, викритими українськими слідчими на місці падіння лайнера, вони були змушені визнати, що український борт був збитий ракетами, запущеними з іранської військової бази.

Читайте такожForbes: Навіть зізнання Ірану в знищенні літака МАУ здається сумнівним

Відео дня

Той факт, що зі 176 людей на борту рейсу «Тегеран-Київ», більшість були іранцями чи людьми іранського походження, посилив відчуття втрати в Ірані, що поглибило невдоволення в країні, де люди вже були на межі. Нинішня хвиля заворушень почалася в кінці минулого року через підвищення цін на газ. Amnesty International назвало розгін учасників протестів «кривавим придушенням» силами режиму. Після трагічного падіння PS752 суспільна лють посилилась. Натовпи в Тегерані закликали аятолу Алі Хаменеї піти у відставку, а також вимагали переслідування винних у знищенні лайнера.

На тлі злості й горя авіакатастрофа також піднімає тривожні питання про безпеку авіації й очевидний провал у засвоєнні уроку попередніх трагедій такого характеру. З самого моменту, коли літак МАУ зник в небі Тегерану, схожість з атакою проти MH17 над Сходом України в 2014 році була надзвичайною. Обидва літака зникли з радарів без будь-яких сигналів про проблеми з кабіни пілотів чи від автоматичних систем. Екіпажі обох авіалайнерів не встигли відреагувати. Рекордери голосу й даних припинили роботу в момент удару. Обидва літаки пролітали над зоною активних бойових дій. У випадку MH17, авіалайнер проходив над регіоном на Сході України, де його збила російська ракета з системи «Бук». Загинули 298 людей.

Читайте такожCNN: Іран, вірогідно, переживає свій момент Чорнобиля

Рада безпеки Нідерландів пізніше почала критикувати Україну за те, що вона не перекрила повітряний простір для цивільної авіації, зважаючи на інтенсивність боїв в ті часи. У випадку з PS752 літаки низки авіаліній вилетіли з Тегерану перед українським лайнером. Втім, деякі компанії все ж припинили авіасполучення з Іраном за кілька днів до катастрофи через тривоги щодо безпеки. Навіть попри те, що іранська сторона провела ракетний удар за лічені години до падіння літака МАУ, вона не закрила повітряний простір. Ще одна надзвичайна схожість в тому, якою ракетою були збиті PS752 й MH17. І система «Бук», і Тор-М1 – це російська зброя, яка базується на одній і тій же технології знищення своїх цілей. Ракети вибухають досить близько до літаків, щоб вдарити й пошкодити шрапнеллю фюзеляж.

В той час, як Росія досі заперечує свою вину у знищенні малайзійського літака, Іран хоч і спробував уникнути відповідальності, але швидко відмовився від цього через умови трагедії. На відміну від ситуації на Сході України п’ять років тому, рейс  PS752 був збитий в авіаційному просторі під посиленою увагою західної розвідки на тлі конфронтації Ірану зі США.

Читайте такожГлави МЗС України та Нідерландів обговорили підготовку до початку суду в справі MH17

Важливо те, після знищення українського літака, іранські журналісти й громадяни почали ділитися відео й фото. Українські слідчі змогли швидко отримати доступ до місця падіння Boeing. Вони зібрали докази того, що літак збила ракета, до того, як іранський уряд зачистив місце бульдозером. Після трьох днів заперечень, іранська влада, вірогідно, вирішила, що її позиція не витримує критики. Тож Тегеран визнав, що причиною падіння літака була іранська ракета. Автор нагадує, що все ж іранська сторона спробувала звинуватити у всьому технічну несправність й «американський авантюризм». Але попри це, Іран все одно спромігся на те, на що Росія досі не наважилася – визнати свою провину.

Читайте такожBusiness Insider: Генерал Ірану пояснив, чому його країна брехала про збитий літак МАУ

Це позитивний перший крок. Подальші дні й місяці покажуть, чи готовий Тегеран бути повністю прозорим й дозволити слідчим користуватися повним доступом до місця катастрофи й усіх доказів. Серед останніх повинні бути дані з військових радарів, які можуть показати точний шлях авіалайнера. Якщо Іран буде співпрацювати, він збільшить розрив між собою й Кремлем. Росія відкинула кілька запитів від слідчих Нідерландів про передачу даних з радарів щодо MH17. Москва також кілька разів змінювала свою легенду про те, як був збитий малайзійський Boeing.

Лють й горе через падіння літака МАУ підкреслює необхідність вивчити урок таких трагедій. Дуже важливо, щоб спільнота цивільної авіації негайно зробила кроки, щоб зробити польоти більш безпечними в часи конфлікту. Наразі у світі існує близько десятка війн, над якими літати не варто. Регуляції потрібно посилити.