Фото УНІАН

З вересня 2023 року "Укрзалізниця" призупинила реалізацію брухту на відкритих аукціонах. Такі дії внесли невизначеність у баланс ринку і стали додатковим негативним фактором погіршення внутрішньої пропозиції сировини після кратного зростання експорту брухту. При цьому всі можливості для продажу у компанії є – складається враження, що в УЗ просто не зацікавлені у отриманні додаткового мільярду від продажу сировини. Про це йдеться у аналітичному матеріалі GMK Center.

"До осені минулого року "Укрзалізниця" зробила кілька спроб звільнитися від зобов’язання реалізовувати брухт через систему "Прозорро.Продажі", і отримати джерело надходження додаткового доходу шляхом самостійного експорту сировини. Але в українському уряді наміри УЗ щодо прямих продажів брухту не підтримали", - вказує видання. 

Після відмови уряду, "Укрзалізниця" планувала відновити аукціони з продажу брухту уже з березня. Однак цього не сталося аж до нинішнього моменту, оскільки Кабмін ще не ухвалив необхідні нормативні зміни - йдеться про внесення змін до Порядку розпорядження майном АТ "Укрзалізниця", який регулюється постановою Кабміну №1054 від 22.11.2017 р.

Відео дня

"У вересні минулого року Кабмін своєю постановою скасував порядок, згідно з яким продаж майна держкомпаній здійснювався за рішенням правління. Тепер продаж майна, зокрема й брухту, має погоджувати Кабмін. Однак нова постанова не визначала порядок погодження урядом таких рішень, через що УЗ ініціювала до неї зміни, які "зависли" десь у надрах Кабміну", - вказують аналітики GMK Center. 

Експерти кажуть, що "Укрзалізниця" може продавати сировину попри недоліки нормативної бази, але керівництво УЗ не наважується на такий крок. Тим часом металурги говорять про істотний вплив на ринок відсутності продажів залізничного брухту - на тлі збільшення обсягу експорту у січні-квітні. 

"За оцінками учасників ринку, поточні запаси брухту УЗ становлять приблизно 120-150 тис. т. Тобто, продавати держкомпанії є що. Складається враження, що держкомпанія не зацікавлена в потенційних надходженнях у розмірі не менше 1 млрд грн від перезапуску аукціонів. Ця сума цілком могла б виправити складне фінансове становище "Укрзалізниці". Але у найближчій перспективі не варто очікувати ухвалення змін та їх відновлення", - резюмують у GMK Center.