Пропонується визначити статус НАБУ як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом / Фото УНІАН Володимир Гонтар

Верховна Рада прийняла в першому читанні проект закону про внесення змін до деяких законів України про приведення статусу Національного антикорупційного бюро України у відповідність до вимог Конституції України (№5459-1).

Як передає кореспондент УНІАН, за це рішення проголосували 288 з 317 народних депутатів, зареєстрованих у сесійній залі.

Читайте такожНАБУ оголосило у розшук Гладковського-молодшого

Відео дня

Законопроектом, як зазначається у пояснювальній записці, зокрема, пропонується визначити статус НАБУ як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Також пропонується передбачити, що отримання НАБУ цього статусу не потребує будь-яких додаткових заходів, пов'язаних з ліквідацією або реорганізацією органу, вчинення будь-яких дій щодо його працівників.

Законопроектом визначаються повноваження Кабінету Міністрів щодо призначення на посаду директора НАБУ та його звільнення за наявності встановлених законом підстав. При цьому, згідно з чинним законом про НАБУ, директор Бюро призначається на посаду і звільняється з посади Президентом України.

Законопроектом встановлюється, що конкурсний відбір на посаду директора НАБУ організовує та проводить конкурсна комісія, до якої входять 6 осіб, з яких 3 особи визначаються Урядом, ще 3 - урядом на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції.

Серед іншого, передбачається визначити, що зовнішню оцінку ефективності діяльності НАБУ проводить комісія у складі 3 осіб, визначених урядом на підставі пропозицій партнерів з розвитку.

Крім того, з метою усунення правової невизначеності правового статусу особи, яка обіймає посаду директора НАБУ, яка виникла у зв'язку з рішенням Конституційного Суду України 9-р/2020, визначається, що особа, призначена на посаду директора Бюро, продовжує здійснювати всі повноваження директора НАБУ до моменту призначення директора НАБУ за результатами відкритого конкурсного відбору на зайняття цієї посади.

Скандал навколо НАБУ

  • 28 липня 2020 року Конституційний суд визнав неконституційним указ президента від 16 квітня 2015 року про призначення Ситника директором НАБУ.
  • 16 вересня Конституційний суд визнав неконституційними окремі положення закону"про НАБУ". Зокрема, визнано такими, що не відповідають Основному закону, положення про наділення президента України повноваженням утворювати НАБУ, призначати на посаду та звільняти з посади його директора, визначати трьох осіб до складу комісії по проведенню конкурсу на зайняття посади директора бюро, визначати одного члена комісії зовнішнього контролю проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності НАБУ, його операційної та інституційної незалежності та затверджувати положення про Раду громадського контролю та про порядок її формування.
  • 16 грудня набуло чинності рішення Конституційного Суду, згідно з яким втрачають чинність окремі положення Закону про Національне антикорупційне бюро. Тоді міністр юстиції Малюська пояснив, що це не змінює статус ні директора НАБУ Ситника, ні самого Бюро.
  • 15 лютого 2021 року Кабінет міністрів схвалив законопроект, який надає Національному антикорупційному бюро статус органу виконавчої влади та вводить нову процедуру обрання директора НАБУ.