Пандемія коронавірусу розриває наявні ланцюжки поставок товарів і робить складнопрогнозованим споживчий попит / фото УНІАН

Пандемія коронавірусу COVID-19 спричинила розірвання наявних ланцюжків постачань товарів і зробила складнопрогнозованим попит споживачів на низку товарів та послуг в умовах високої невизначеності.

Про це повідомив засновник компанії з управління запасами "InOpt" Віктор Роман у ході триденної zoom-конференції на базі онлайн-платформи Merezha, створеної за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) у рамках ініціативи Європейського Союзу EU4Business.

«Ця криза торкнулася нас. Дуже швидке і динамічне падіння, що стосувалося всіх ланцюжків поставок, розірвало ці ланцюжки, бо з одного боку у нас є різке обмеження попиту, а з іншого боку — є ланцюжок поставок, в яких попит був настільки великий, що компанії не справлялися», - сказав Роман.

Відео дня

Читайте такожКарантин в Україні: ритейлери просять дозволити роботу магазинів, що мають окремий вхід із вулиці

За його словами, нинішня криза змусила багатьох підприємців замислитися над побудовою не тільки бюджетного, але і стійкого ланцюжка поставок.

«Але, є і позитивні сторони, адже криза — це нові можливості. Раніше всі розглядали ланцюжок постачання як центр витрат, відповідно, всі намагалися скорочувати витрати, але з недавнього часу компанії замислилися над тим, що потрібно робити ланцюжок поставок більш стійким», - зазначив експерт.

За його словами, зараз складно спрогнозувати купівельну поведінку населення після завершення карантину, проте компанії повинні прогнозувати й аналізувати будь-які відхилення попиту, а також встановити зв'язок безпосередньо з клієнтом для якісного відстеження будь-яких змін.

Своєю чергою, присутня на онлайн-конференції генеральний директор Apple Consulting Юлія Плієва також зазначила, що коронавірус викликав невизначеність у подальшій поведінці попиту споживачів, у зв'язку з чим компаніям у цій ситуації важливо не упускати жодного продажу і жодного клієнта.

«Коронавірус торкнувся кожного бізнесу, але вірус масового ураження бізнесу, який ми зараз спостерігаємо, я називаю вірусом «у страху очі великі». Тобто, насправді, це означає, що більшість підприємців думає, що після завершення карантину попит катастрофічно впаде й у споживачів не буде грошей, а також те, що попит зміститься до дешевших продуктів. Ці думки небезпідставні, але вони є вірусом масового ураження й у них є слабкі ланки. Адже ніхто не знає, як буде поводитися попит, не факт, що він суттєво впаде, ми просто не знаємо, як і на що він впаде», - зазначила Плієва.

Читайте такожСпад промвиробництва в Україні в березні прискорився до 7,7%

За словами присутніх експертів, досвід, який отримав бізнес протягом останніх двох місяців, - унікальний, оскільки підприємцям довелося виживати в умовах високої невизначеності.

Наприклад, головний виконавчий директор сервісної компанії CRMIUM, що нараховує понад 130 запущених проектів у 12 країнах світу, Павло Яковенко, який також брав участь у заході, зазначив, що компанія ще до початку масштабної кризи почала оптимізацію бізнес-процесів, серед яких переїзд в більш компактний офіс і переведення левової частки співробітників на роботу у віддалений формат.

«Я провів опитування і лише понад 40 відсотків людей готові працювати в офісі, решта відповіли, що їм офіс не потрібен, або підходить варіант його відвідування пару разів на тиждень. Таким чином, наші постійні витрати у вигляді утримання офісу, маркетингу та бухгалтерського аутсорсингу залишилися, а все інше перейшло в змінні витрати, а це 70-80% усіх наших витрат... У цілому купівельна спроможність впала в кінці березня — початку квітня, а зараз вийшла на попередній рівень у порівнянні з тим, як було до карантину», - повідомив Яковенко.

Своєю чергою, за словами Плієвої, вже зараз виробники реорганізовують свої продуктові портфелі на користь базових продуктів і скорочують витрати.

«Будь-яка класна для споживача пропозиція завжди спрацює безпрограшно, навіть на ринках, які падають. Потрібно вкладати гроші в доставку. Незважаючи на те, що вона зараз «вистрілила» колосально, вона буде зберігати цей рівень, тому зараз однозначно потрібно створювати операторів з доставки», - додала гендиректор Apple Consulting.

За словами Віктора Романа, засновника компанії з управління запасами "InOpt", зараз підприємцям також необхідно оптимізувати виробництво й організувати ефективну модель управління бізнес-процесами.

«Ви повинні налаштовувати ваші бізнес-процеси так, щоб вам вистачило ресурсів вижити й пережити кризу. Компанії, які швидше переорієнтовуються і зможуть знайти нові цінності для клієнтів, можуть «виплисти» досить непогано в нинішній ситуації. Потрібно також здійснювати відповідне планування, тому що в кризу ви не завжди можете швидко впливати на поведінку попиту», - додав експерт.

За словами представника ЄБРР в Україні, координатора проекту Merezha Павла Вдовича, на базі онлайн-платформи якого відбулася ця конференція, експерти цієї платформи також готові підтримати бізнес за допомогою мінімум десяти відкритих семінарів, які будуть проведені протягом травня.

Як повідомляв УНІАН, раніше Європейський банк реконструкції і розвитку повідомив про виділення 21 мільярда євро для підтримки економік країн-клієнтів у боротьбі з наслідками кризи, викликаної пандемією коронавірусу.

Довідка УНІАН. ЄБРР є найбільшим міжнародним фінансовим інвестором в Україні. З початку своєї діяльності в нашій країні в 1993 році банк у сукупності виділив понад 14,54 млрд євро на користь понад 460 проектів.

З 2010 року ЄБРР надає грантову підтримку малому і середньому бізнесу на консалтингові проекти в Україні. На сьогодні грантами скористалися понад 1000 українських компаній.

Створена в кінці 2019 року онлайн-платформа Merezha за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу об'єднує більше тисячі представників бізнесу та понад сто топ-експертів України, середній досвід яких становить 15 років.