Ілюстрація REUTERS

Представники авіакомпаній, що працюють на українському ринку, звернулися до Міністерства інфраструктури України (МІУ) з критичними зауваженнями щодо проекту Наказу міністерства «Про внесення змін до Ставок плати за послуги з аеронавігаційного обслуговування повітряних суден у повітряному просторі України».

У листі, який є в розпорядженні редакції, детально проаналізовано пропоновані чиновниками зміни до чинних правил і зроблено висновок про виключно негативні наслідки цих рішень для українського ринку авіаперевезень, а також перспектив розвитку головного аеропорту країни – ДП МА «Бориспіль».

Як стверджують автори звернення, при підготовці нових правил і тарифів МІУ пішло на свідому фальсифікацію, вказавши, що вони погоджені з Євроконтролем і розраховані згідно з міжнародними нормами. Станом на лютий такого погодження не було, а МІУ не надавало необхідну в таких випадках інформацію про наявність ефективного контролю за фінансовою діяльністю провайдера авіанавігаційного обслуговування (АНО) та проведення консультацій з компаніями-користувачами повітряного простору України.

Відео дня

Читайте такожЛоукост Wizz Air запропонували літати між українськими містами

Не витримують критики й твердження МІУ щодо того, що підвищення ставки за АНО - приведення їх у відповідність із середньоєвропейським рівнем. На початок року середня європейська ставка за АНО на підході та в зоні аеродрому становила 166 євро за одиницю обслуговування й зменшилася порівняно з 2019 роком на 6%. Водночас пропонована міністерством ставка для України становить 396,57 євро, що у 2,4 рази більше, ніж у середньому в європейських аеропортах.

Таким чином, Україна, маючи найнижчий серед країн Європи показник доходу на душу населення, встановлює найвищу на континенті ставку за АНО.

Маніпуляції з цифрами та посилання на «зарубіжний досвід» - спроби МІУ необґрунтовано збільшити збори з авіаперевізників, а отримані кошти використати для продовження багаторічної практики неефективного господарювання державного монополіста за вказівкою послуг АНО – Украероруху.

Згідно з даними аудиту Рахункової палати за 2015-2017 роках, необґрунтовані витрати підприємства склали 69,3 млн грн, неефективні й нерезультативні витрати – 279,85 млн грн, непродуктивні та нераціональні витрати – 49,85 млн грн.

Замість того, щоб навести лад у фінансовій діяльності Украероруху та забезпечувати подальше зростання ринку авіаперевезень за рахунок надання кращих, ніж у сусідніх країнах, умов для перевізників, МІУ робить ставку на банальне збільшення зборів. Які, в кінцевому підсумку, вдарять по інтересах пасажирів, збільшивши вартість квитків.

Згідно з прогнозами, за підсумками 2020-го вперше за останні 4 роки міжнародному аеропорту «Бориспіль» не вдасться збільшити об'єм пасажиропотоку. У кінцевому підсумку, непрофесійні та стратегічно короткозорі дії МІУ призведуть як до зменшення кількості авіакомпаній, готових виходити на український ринок, так і до підвищення цін на квитки для звичайних українців.

Нагадаємо, що політика Міністерства інфраструктури під керівництвом В. Криклія вже неодноразово викликала критику з боку бізнесу. Зокрема, міжнародні автоперевізники виступили з протестами проти введення нової системи видачі дозволів на перевезення, яка призвела до фактичного блокування роботи кампаній. А Морська палата України висловила обґрунтовані побоювання щодо можливих негативних наслідків ігнорування МІУ результатів міжнародного аудиту виконання окремих положень Міжнародної конвенції про підготовку, дипломування моряків і несення ними вахти».