"Мотор Січ", швидше за все, не дозволять продати Китаю / sprotyv.info

Затримка американської оборонної допомоги для України була головною темою розмов у Вашингтоні під час слухань у справі про імпічмент. Тим часом, в Києві розгортається інша драма навколо авіаційної компанії «Мотор Січ». США намагаються не допустити її продаж Китаю.

Український антимонопольний комітет готує справу, яка потенційно може заблокувати угоду з Пекіном й не дозволити китайській стороні отримати унікальну оборонну технологію. Американська дипломатична й технічна допомога в цьому процесі зіграла ключову роль», - пише Forbes. Остаточне рішення щодо «Мотор Січ» повинне з’явитися в березні.

Читайте такожПроблема "Мотор Січ" вимагає від Зеленського швидких і прагматичних рішень, - Романенко

Відео дня

Створена в 1907 році українська компанія стала одним з передових виробників двигунів для літаків й гелікоптерів. Вона також займалася виробництвом двигунів для найбільшого у світі вантажного літака А-225 «Мрія». Значна частина бізнесу «Мотор Січ» також припадає на обслуговування й модернізацію старих оборонних технологій часів СРСР. Клієнти компанії походять зі 120 країн світу, особливо з тих, які історично будували свої військові можливості на основі радянських технологій.

В червні китайська компанія Skyrizon оголосила про купівлю контрольного пакету акцій української компанії. Однак, угода не просувалася далі без схвалення Антимонопольного комітету України. Тепер в українському відомстві кажуть, що мають вагомі підстави не схвалити угоду, яка опинилася в епіцентрі глобального військового й політичного протистояння між Китаєм і США. Вашингтон особливо старався затримати її й дуже вірогідно, що він доб’ється успіху.

«Наразі ми розслідуємо дві проблеми: по-перше, ринкові наслідки для цієї трансакції, а по-друге, ми перевіряємо факт, чи китайська сторона не отримала незаконно контроль над «Мотор Січ» в 2017 році», - сказав голова Антимонопольного комітету Юрій Терентьєв.

Читайте такожВ СБУ заявили, що група компаній "Мотор Січ" два роки фінансувала терористів "ДНР"

Він додав, що існує низка незалежних доказів, які вказують на те, що Skyrizon вже контролює українську компанію через низку офшорних фірм. Більше того, президент «Мотор Січі» В’ячеслав Богуслаєв сказав українським ЗМІ в грудні, що продаж вже погоджений.

«Я міг закрити завод, скоротити працівників. Це була проблема, перед якою я постав. Ми знайшли інвестора. Власники часток продали їх через нашу фондову біржу. Я продав свої акції», - сказав Богуслаєв.

В разі підтвердження порушення антимонопольних законів, будь-які зміни у володінні українською компанією будуть скасовані. «Мотор Січ» буде оштрафована на 5% від свого обороту, що стане масивним ударом для неї на тлі й без того скрутного фінансового становища. Компанія задекларувала оборот в розмірі 256 мільйонів доларів і 21 мільйон збитків за дев’ять місяців 2019 року. «Мотор Січ» втратила велику частину свого бізнесу в Росії, коли почалася російсько-українська війна.

Існують й інші ознаки того, що чиновники в Києві не дозволять продаж «Мотор Січ» китайському покупцю. Минулого року міністр фінансів України заклав в бюджет надходження в розмірі 100 мільйонів доларів від нових китайських власників в якості сплати в спеціальний фонд, присвяченому розвитку авіаційної промисловості в Україні. Але в 2020 році в бюджеті немає такого пункту, про що сказала міністр фінансів Оксана Маркарова. Міністерство економіки України, яке наглядає за подіями навколо «Мотор Січ», не очікує доходів від продажі компанії.

Читайте такожСША сподіваються, що "Мотор Січ" не буде продана Китаю

Українські чиновники бояться, що в разі продажу Китаю українська компанія відновить бізнес в Росії й зміцнить російські військові можливості, що нашкодить українській безпеці. СБУ вже розслідує можливе незаконне постачання технологій компанії в Росію. Цей епізод може бути кваліфікований як державна зрада. Однак, існує навіть більша геополітична гра навколо «Мотор січ», адже США вдалися до певних маневрів, щоб заблокувати українську угоду з Китаєм.

В серпні Радник з національної безпеки президента США Джон Болтон обговорив справу з високопоставленими чиновниками в Україні включно з президентом Володимиром Зеленським. В листопаді Wall Street Journal писало, що адміністрація Дональда Трампа звернулася до власника приватної оборонної компанії Еріка Прінса з пропозицією купити українську компанію. Колишній чиновник США на умовах анонімності сказав, що уряд США не буде проти інших покупців української компанії включно з іноземцями.

Читайте такожЗМІ: Китайський покупець "Мотор Січ" - банкрут

«Ми просто не хочемо, щоб Китай отримав угоду», - сказав співрозмовник видання.

На додачу до дипломатичних зусиль США також вели закулісну роботу в Україні, щоб підірвати угоду про продаж «Мотор Січ». Американські конгресмени зустрічалися з українським Антимонопольним комітетом принаймні чотири рази за останні місяці, щоб обговорити цю справу. В посольстві США не коментують це. Терентьєв сказав, що США «дали нам частину інформації» про компанію Beijing Xinwei Technology. Ця компанія керує Skyrizon. Зокрема, українська сторона зацікавилася деталями про бенефіціарів офшорних компаній, які зараз володіють «Мотор Січ», а також іншими проектами Xinwei, які мають зв’язок з Росією. Терентьєв сказав, що Антимонопольний комітет зараз аналізує дані, отримані від США.