Бетельгейзе входить в десятку найяскравіших зірок на небі\ фото ESA/Hubble & NASA, F. Pacaud, D. Coe

Бетельгейзе, червона зірка-надгігант в сузір'ї Оріона, різко потьмяніла в кінці 2019-початку 2020 року. Така подія змусила багатьох припустити, що вона ось-ось вибухне.

Однак астрономи, за допомогою "Дуже великого телескопа" в Чилі, з'ясували, що причиною потьмяніння могла стати гігантська хмара пилу між зіркою і Землею.

Навіть ті, хто не захоплюється астрономією, швидше за все зможуть розпізнати Бетельгейзе і знайти її на зоряному небі. Це помаранчева точка у верхньому лівому куті Оріона (або нижньому правому, якщо дивитися на сузір'я в Південній півкулі). Вона входить в десятку найяскравіших зірок на небі.

Бетельгейзе знаходиться досить близько до землі, на відстані близько 550 світлових років. Це так звана напівправильна змінна зірка. Вона природним чином світлішає і темніє кожні 400 днів.

Але те, що сталося з зіркою півтора роки тому, було незвичайним. Вона потьмяніла набагато швидше і сильніше, ніж будь-коли раніше в історії спостережень за нею, перш ніж знову повернула свою звичну яскравість кількома місяцями пізніше.

Читайте такожАстрономи створили симуляцію народження зірки (відео)

Для пояснення цього були висунуті дві основні гіпотези.

Згідно з однією з них, потьмяніння могло бути викликане величезною відносно холодною плямою на поверхні зірки, подібною плямам на сонці. За іншим припущенням, блиск Бетельгейзе міг потьмяніти через пилову хмару, що сформувалася перед зіркою з точки зору земного спостерігача.

Астроном Мігель Монтарж та його колеги досліджували зірку за допомогою "Дуже великого телескопа" Європейської південної обсерваторії, одного з найпотужніших телескопів на Землі. Ступінь його роздільної здатності дозволяє безпосередньо відображати поверхню Бетельгейзе.

Дослідники порівнювали зображення до, під час та після затемнення та провели моделювання, щоб побачити, які процеси могли призвести до отриманих кадрів.

Його результати привели вчених до висновку, що обидві гіпотези були до деякої міри вірні.

"Загальна думка полягає в тому, що на одній з ділянок поверхні зірки впала температура, і через це охолодження газ, викинутий раніше, конденсувався в пил", - говорить одна з учасниць дослідження Емілі Каннон з католицького університету Левена в Бельгії.

"Таким чином, спочатку яскравість зірки впала через цю холодну пляму, а газ, що перетворився на пил, змусив її стрімко потьмяніти для нас ще більше", - пояснює вона.

Маса Бетельгейзе приблизно в 15-20 разів перевищує сонячну, при цьому по діаметру вона в 500-800 разів більша за Сонце і приблизно в 100 тис. разів яскравіша. Астрономи довгий час вважали, що цей надгігант стрімко наближається до фінального етапу свого життя, коли він вибухне, стане надновим і ця подія буде видна з Землі.

"Зараз ми думаємо, що Бетельгейзе - відносно молодий червоний надгігант, і йому належить довге життя", - говорить Емілі Каннон.

Астрономи найчастіше говорять про десятки і навіть сотні тисяч років. Але коли це рано чи пізно трапиться, це явище буде вражаючим: спалах можна буде спостерігати навіть при світлі дня, передає Бі-бі-сі з посиланням на висновки астрономів опубліковані в статті в журналі Nature.

Останньою надновою, що спостерігається в нашій галактиці Чумацький шлях, була зірка Кеплера, яка вибухнула в 1604 році. Записи астрономів того часу показують, що її було видно вдень протягом більш ніж трьох тижнів.

Вас також можуть зацікавити новини