Можливо, ми стали свідками без перебільшення історичної події – коли відверто старий західний літак знищив найновіший російський винищувач покоління 4+. Напередодні Повітряні сили Збройних сил України повідомили про знищення російського винищувача Су-35С.
"7 червня 2025 року, в результаті успішної операції Повітряних Сил на Курському напрямку збито російський винищувач Су-35!" – йдеться в офіційній заяві.
А справжньою "бомбою" стало повідомлення західних ЗМІ, які приписали перемогу над 35-м винищувачу F-16 Fighting Falcon, який раніше Україна отримала від союзників.
Як повідомив BILD, в рамках оборонної кампанії в Сумській області Повітряні Сили ЗСУ розгорнули винищувачі для бомбардування російських позицій на українській території, а також у сусідньому Курську.
У відповідь Повітряно-космічні сили РФ відправили в бій свій найновіший винищувач четвертого покоління Су-35. "Російський пілот не усвідомлював, що летить у засідку", – кажуть автори.
Україна нібито відправила в бій не тільки F-16, але й шведський літак дальнього радіолокаційного виявлення та управління Saab 340 AEW&C.
Він виявив ворожий літак за 200-300 кілометрів до кордону і передав координати F-16. Завдяки цьому винищувач запустив ракету AIM-120, яка і збила Су-35. Російський пілот встиг катапультуватися і залишився живий (принаймні, так кажуть росіяни).
За словами канадського пілота Марка Брукса, шведський Saab 340 AEW&C став справжнім "геймчейнджером", адже дозволив розпізнати російський літак за сотні кілометрів і спрямувати ракету у реальному часі. "Пілот Су-35 навіть не знав про атаку", – заявив він.
Зупинимося трохи.
Для багатьох людей пострадянського простору це може звучати дивно, проте на Заході взаємодія винищувачів з літаками ДРЛС/АВАКС в режимі реального часу давно стала нормою. Більше того, повноцінна діяльність авіації НАТО майже автоматично передбачає наявність таких літаків.
Тому це абсолютно звична справа, що F-16 діють не одні, а у зв’язці із літаками дальнього радіолокаційного виявлення.
Цікаво інше – а чи міг взагалі Fighting Falcon збити найсучасніший російський винищувач покоління 4+.
Є одна обставина, щодо якої думки українських, російських та західних аналітиків сходяться – Су-35С має перевагу над F-16, які отримала Україна.
Російський літак має більшу швидкість, дальність, кращу живучість, більш сучасну авіоніку. Він може нести зброю на 12 вузлах підвіски, тоді як F-16 - лише на 9-ти (що, до речі, зовсім не мало).
Втім, перевага Су-35 над F-16AM (саме цю версію, вочевидь, отримала Україна) не є абсолютною. Тобто, Су-35 не переважає F-16 "в рази".
Скоріш за все, російський літак переважає F-16 на 20-30%, якщо мова йде про бойові якості загалом і приблизно на 30-40%, якщо йдеться про повітряний бій на середній і великій відстані.
Для реальної оцінки можливостей Су-35 треба абстрагуватись від російських пропагандистських міфів.
Як би не вихваляли свій літак московські ЗМІ, йдеться лише про чергову модифікацію старого радянського Су-27, прототип якого здійснив перший політ у 1977 році. При цьому Су-35 – літак нової побудови (на відміну від Су-27СМ, який виготовляли зі старих машин).
Простіше кажучи, Су-35С є сучасним лише у порівнянні зі старими літаками. Він не має ані технології стелс, ані величезної безфорсажної швидкості, як у F-22 Raptor, ані просунутих датчиків, як у F-35 Lightning II.
Су-35 має дві великі переваги над старими західними винищувачами:
- Ракети класу "повітря-повітря" великої дальності Р-37М;
- Радіолокаційна станція з фазованою антенною решіткою "Ірбіс".
Ракета великої дальності Р-37М може вражати повітряні цілі на дальності 200 кілометрів (300, за даними самих росіян). Для порівняння, основна американська ракета класу "повітря-повітря" AIM-120 AMRAAM має дальність до 160 кілометрів. А більш ранніх версій вона ледве сягає 100 км.
Щодо радіолокаційної станції Н035 "Ірбіс", то вона, за даними росіян, може виявляти цілі на дальності 400 кілометрів. Це значно більше, ніж у старих західних РЛС, однак треба розуміти, що така дальність досягається лише у випадках, коли йдеться про великі цілі. Ціль типу "винищувач" Н035 "Ірбіс" буде бачити у кращому випадку на дальності 100-200 кілометрів.
Але у Су-35 є слабкі сторони, у яких він програє навіть старим західним літакам (причому, майже всім).
Він досі не має підвісного прицільного контейнера на кшталт американських AN/AAQ-28 Litening або Sniper Advanced Targeting Pod. Саме завдяки їм літаки виявляють наземні цілі і наводять на них керовану зброю класу "повітря-поверхня".
Простіше кажучи, Су-35 майже "сліпий", коли мова йде про роботу по землі.
Можливо, саме тому росіяни досі будують відверто архаїчні фронтові бомбардувальники Су-34, які мають вбудований прицільний комплекс "Платан" (який самі росіяни не дуже люблять через погану якість зображення).
Знову ж таки, це не означає, що українські F-16 "кращі". Треба розуміти, що це старі вживані літаки, які раніше використовували європейські союзники Сполучених Штатів. І які ніколи не стануть зброєю gamechanger (що б там не казали західні ЗМІ).
F-16AM є модернізованою версією F-16A, на якому літали ще американські "діди".
Базовий літак вперше піднявся в небо у 1974 році. Літак все ще дуже популярний на ринку, однак мова йде про сучасні версії на кшталт F-16 Block 70/72, про постачання яких Україні ніхто навіть не заїкається.
Та при використанні ракет AMRAAM останніх версій Україна може ефективно знищувати Су-35С, навіть попри те, що російський літак має певну перевагу. Збивати Су-35 українські F-16 можуть як разом із літаками ДРЛС, так і без них.
Але проблема в іншому.
Україна має мізерну кількість F-16 і не може собі дозволити ризикувати літаками і життям пілотів. В кращому випадку зараз Повітряні сили мають кілька десятків західних літаків, тоді як одних лише Су-35 у росіян нараховується близько 120-ти.
Окрім них, вони мають відносно сучасні винищувачі типу Су-30СМ/СМ2 в кількості близько 100 машин, а також близько сотні перехоплювачів МіГ-31БМ, які можуть використовувати ракету Р-37М.
Втрати тактичної авіації РФ у війни доволі високі. Проте, мова переважно йде про гелікоптери та фронтові бомбардувальники Су-34, з яких росіяни втратили близько 40 одиниць.
Водночас, кількість знищених Су-35 становить, у кращому випадку, десять бортів, що загалом майже ніяк не позначилось на потенціалі винищувальної авіації Росії. Саме тому протидія російським винищувачам буде одним із головних викликів для Україна у наступні роки.
Серед можливих рішень – постачання більшої кількості F-16, або отримання більш сучасних JAS 39E/F Gripen, Dassault Rafale або Eurofighter Typhoon. Які перевершують Су-35 як за льотними характеристиками, так і за електронною "начинкою" та зброєю класу "повітря-повітря".
Зараз такий сценарій виглядає майже фантастично. Проте, не варто забувати, що на початку 2022 року передача Україні MIM-104 Patriot також вважалась "фантастикою". Не кажучи вже про постачання ракет SCALP/Storm Shadow і ATACMS, авіаційних бомб AASM і GBU-39 SDB та багато іншого.