
Найкращий спосіб, за допомогою якого прихильники збереження членства Великої Британії в ЄС можуть повністю зруйнувати перспективу повернення країни в організацію –старатися зробити це надто сильно. Принаймні поки що.
Якщо запустити кампанію зараз, вона перетворить лояльні до Євросоюзу голоси на божевільних в темному кутку паба. Але якщо зачекати й прийняти більш реалістичний розклад дій, у прихильників ЄС будуть шанси провести успішну кампанію з повернення королівства в блок впродовж наступного десятиліття. Про це пише Politico.
Читайте такожEUObserver: Британія вийшла з ЄС після 47 років членства, а що далі?
Як це буде працювати? По-перше, охочі повернутися в союз повинні усвідомити можливості, які пропонує повна поразка. Дебати про те, чи варто проводити Brexit, вже закінчилися. Все вже сталося. Битва тепер буде продовжуватися на значно легшому політичному полі, а саме навколо обговорень, як проходить Brexit.
Після референдуму люди прийняли свій вибір щодо виходу з ЄС ближче до серця, ніж, приміром, у випадку парламентських виборів. Не залежно від того, скільки було доказів щодо наслідків, прихильники ідеї лишитися в союзі не могли переконати тих, хто хотів виходу, що їхній вибір був пострілом у власну ногу. Вести дебати про те, як насправді проходить Brexit, буде значно легше. Мало що здається більш переконливим для британського суспільства у будь-якій ситуації, ніж розуміння того, що уряд створює безлад.
Надзвичайна електоральна перемога прем’єр-міністра Бориса Джонсона минулого грудня не дає йому можливість звинувачувати когось іншого в тому, що станеться далі. Його парламентська більшість сильна. Він не може звинуватити парламент у тому, що він заважає уряду. Все в його руках. Його абсолютна перемога на виборах створила абсолютну відповідальність.
Читайте такожFinancial Times: Британія може заморозити активи Росії після Brexit
Джонсон міг використати можливість прямо говорити британському суспільству про те, що буде далі. Що торговельні переговори з ЄС займуть якийсь час й будуть включати болючий обмін поступками. Але він цього не зробив. Натомість він ухвалив законопроект, який дає дозвіл на проведення коротких переговорів. При цьому, він продовжує наполягати, всупереч всім доказам, що не буде ніякого неприємного тертя у торгівлі між Британією й Північною Ірландією.
Все це призведе до певних наслідків. Швидка і груба угода про торгівлю з ЄС буде обмежуватися, в кращому випадку, лише спрощенням митних зборів. Це означає, що не буде регуляторного узгодження, мінімізації митних процедур чи угод про правила щодо походження. Бюрократія сповільнить торгівлю з ЄС, що потенційно може мати нищівний вплив на британські виробничі домовленості.
До цього часу всі дебати про економічну ціну економічних перешкод в торгівлі з Європою були теоретичними. У наступні кілька років вони стануть надто реальними. Автомобільні деталі, які виготовляють в Британії компанії BMW й GKN, перетинають Ла-Манш кілька разів в процесі своєї побудови. Двигуни, виготовлені в Бірмінгемі, складаються з деталей, зроблених у Франції. Після всіх процедур їх відправляють в Кельн у Німеччині для подальших інженерних робіт. Потім вони знову повертаються у Велику Британію для остаточної зборки. Якщо розірвати економічну співпрацю з Британією й ЄС, то вся ця мережа буде під ударом. І такий стан речей стосується не лише автомобілебудування, а й аерокосмічної, аграрної й кількох інших галузей.
Читайте такожBrexit: у центрі Лондона спалили прапор ЄС (фото)
Наслідки будуть жорсткі. Й різні регіони країни відчують їх по-різному. Там, де люди здебільшого голосували за збереження членства в союзі, шкода буде найбільшою. Лондон може витримати удар розриву торгівлі з Європою завдяки своєму глобальному статусу. Але автомобільне й аерокосмічне будування, яке базується на Півночі й в Центрі країни, дуже залежний від швидкого зв’язку з континентом.
По-суті місця, які найбільше постраждають від угоди, якої добивається Джонсон, - це регіони прихильників Лейбористської партії. Вони «позичили» нинішньому прем’єр-міністру свої голоси на виборах в грудні. Ці регіони будуть потрібні лейбористам, щоб повернутися в стрій. І саме ці місця найбільше постраждають від провалу майбутніх переговорів. Навіть зараз ще не пізно уникнути проблем. Потрібно лише провести розумний діалог з ЄС про графік й домовитися про узгодження правил у найбільш уразливих для Британії галузях. Але член Палати громад Саджид Джавін дав чітко зрозуміти, що ніякого узгодження правил не буде взагалі.
Тож стратегія «повернення» стає дуже простою. Потрібно подбати, щоб Джонсон повністю був відповідальний за переговори з ЄС. У ЗМІ потрібно наголосити на прямому зв’язку між переговорами й наслідками для простих британців. Також потрібно, що Лейбористська партія, яка активно не закликала до повернення в ЄС, лишалася фундаментально проєвропейською. Вона здатна притягнути Джонсона до відповідальності за його поведінку з ЄС.
Читайте такожPolitico: Британія ніколи не була повністю в ЄС
Деякі люди думають, що це неможливо. Що Джонсон надто слизький. Виборці більше не звертають увагу на Brexit. Консерватори будуть звинувачувати ЄС у будь-якому невигідному результаті переговорів. І їм в цьому допоможе преса й знервоване BBC. Вони погодяться, що настав клімат пост-правди, в якому не можливо провести прямий зв’язок між політичними діями й наслідками. Але це свідчення відчаю, яке стосується не лише Brexit, а самого способу проводити політику сьогодні. Реальність в тому, що все можна зробити. Будь-яка розумна політична кампанія зможе. Надзвичайно вірогідно, що Лейбористська партія піде на вибори з обіцянкою повернути членство в ЄС. На це знадобиться десятиліття. Але головне, щоб процес не затягнувся на довше.