Иллюстрация / REUTERS

Росія порушує правила міжнародної торгівлі при поставках нафтопродуктів в Україну, компенсуючи витрати виробникам з бюджету РФ, за схемою повернення з бюджету акцизів, що є субсидуванням та ігнорування норм ВТО.

Про це написав у своїй статті для УНІАН Дмитро Марунич, член правління Української енергетичної асоціації, який проаналізував ситуацію на ринку.  

«Окремі норми Податкового Кодексу РФ вводять персоніфіковані субсидії для російських НПЗ, які залежать від обсягів переробки нафти і обсягів виробництва продукції відповідної якості з цієї нафти, обсягів експорту і цін реалізації нафтопродуктів на експорт і на внутрішньому ринку, враховують місця розташування НПЗ і закладає механізм компенсації логістичних витрат пов’язаних з експортом нафтопродуктів. Лише у 2019 році за такими параметрами компенсації нафтовим компаніям із Фонду національного добробуту склали 400-450 млрд. рублів», - пояснює він.

Відео дня

Марунич наголошує, що додаткові надходження від мит на російських нафтопродуктів вже у поточному році можуть становити 1,2 млрд. грн. та 3,6 млрд. грн. у 2021 році. Ці гроші можуть бути витрачені на ремонт та будівництво доріг.

«Результати минулорічного запровадження мит щодо поставок дизпалива продуктопроводом засвідчили, що запровадження компенсаційних заходів не призвело до дефіциту чи зростання цін на паливо для кінцевого споживача. Зросла конкуренція на вітчизняному ринку. Імпортні поставки з Білорусії, Литви, Польщі, морські танкерні поставки з інших країн, а також внутрішнє виробництво дозволили компенсувати можливе зменшення обсягу поставок з РФ або здорожчання пального», - йдеться у статті.

Марунич наголошує, що зростання обсягів виробництва на вітчизняних нафтопереробних підприємствах матиме позитивний вплив не лише на стан нафтопереробної галузі, а й на ринок нафтопродуктів.

«Більша пропозиція – це конкурентні переваги для кінцевого споживача, а значить, нижча ціна і прогнозована ситуація на ринку. Зниження вартості палива на 10% це +2% ВВП України. Зокрема, Кременчуцький НПЗ, який наразі здійснює переробку 2,5 млн. т нафти може відразу збільшити обсяг переробки до 4,5 млн, а подальшому до 7 млн. т. Врешті-решт, працюючі нафтопереробні заводи (Кременчуцький НПЗ та Шебелинський ГПЗ)  можуть забезпечити внутрішній ринок України: бензином на 100%, дизпаливом на 50%, LPG на 60 %», - наголошує експерт.

Марунич констатує, що нині ж ринок України залишається залежним від імпорту. На його думку, зменшення присутності російських нафтопродуктів є стратегічним кроком, спрямованим на забезпечення сталого функціонування українського ринку.

Він нагадує, що 21 січня 2020 року національні виробники нафтопродуктів ПАТ «Укртанафта», АТ «Укргазвидобування», ПАТ «Укрнафта» подали спільну скаргу щодо субсидованого імпорту російських нафтопродуктів. Заявники пропонують на 2020 рік встановити ставку компенсаційного мита на рівні 8,46%, що фактично дорівнює додатковій маржі, яку отримують трейдери та російські експортери.