Система Prozorro була створена у 2015 році / фото УНІАН

Нова редакція закону про публічні закупівлі в Україні, згідно з якою з 19 квітня всі замовники повинні проводити закупівлі на суму від 50 тис. грн у системі Prozorro, може вивести "з тіні" закупівлі на мільярди гривень.

Читайте такожКабмін ухвалив рішення про обов'язковий продаж держмайна через систему Prozorro

Про це повідомляється в релізі за підсумками онлайн-конференції експертів у сфері закупівель, під час якої експерти розповіли, що чекає державні й комерційні компанії після того, як почне діяти новий закон.

Відео дня

«Нова редакція закону про публічні закупівлі вирішує одну з ключових проблем в системі Prozorro - відсутність конкуренції в так званих "допорогових" закупівлях, вартість яких менш як 200 тис. грн. Раніше органи влади та державні компанії в таких закупівлях могли вибрати постачальника за своїм розсудом, а потім публікували в системі звіт про укладений договір. Тепер це зміниться. Починаючи з 19 квітня, замовники повинні проводити закупівлі на суму від 50 тис. грн у Prozorro», - йдеться в повідомленні.

За словами директора департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономрозвитку Лілії Лахтіонової, причин для викладення закону в новій редакції було дві. Перша – це гармонізація законодавства відповідно до директив Європейського Союзу та міжнародних зобов'язань, які Україна взяла на себе в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.

«Друга - коригування практики застосування. Аналізуючи цифри й зворотний зв'язок від замовників і постачальників, ми зрозуміли, де є вузькі місця в системі і як їх виправити. Нову редакцію ми розробляли близько півтора року і впевнені, що зміни зроблять роботу в Prozorro більш ефективною і зручною як для замовників, так і для бізнесу», - наводяться в релізі слова Лахтіонової.

Серед важливих нововведень, які полегшать бізнесу участь у закупівлях, експерти назвали можливість виправляти помилки в тендерних пропозиціях. Зокрема, постачальник матиме 24 години, щоб зробити це після того, як замовник вкаже на помилку. Так шансів отримати дискваліфікацію через неуважність буде значно менше.

Також повідомляється, що постачальникам стане легше захистити свої права, в першу чергу, через зміну розміру плати за оскарження. До нового закону його вартість була фіксованою і становила 5 і 15 тис. грн, і тому не кожен тендер був сенс оскаржувати. Тепер плата залежатиме від очікуваної вартості закупівлі.

У релізі зазначається, що, на думку спікерів форуму, нова редакція закону позитивно вплине і на розвиток електронного каталогу «Prozorro Market». Завдяки цьому, бізнесу стане вигідніше співпрацювати з державою. Щоб продавати через каталог, постачальнику не потрібно готувати документи для кожної закупівлі: досить пройти кваліфікацію лише один раз, а після цього - завантажити товар і чекати замовлення. Тому «Prozorro Market» може стати для компаній додатковим каналом продажів зі стабільним доходом. Тим більше, що держава розраховується тут за придбаний товар, в середньому, протягом двох тижнів.

На думку генерального директора ДП «Прозорро» Василя Задворного, електронний каталог держзакупівель - це світовий тренд, який поступово розвивається у багатьох країнах.

«Prozorro Market» відкриває великі можливості для бізнесу, тому що це простий інструмент для того, щоб почати швидко продавати державі. Потенційний обсяг каталогу - 23 млрд грн. Саме на таку суму замовники провели "допорогових" закупівель товарів минулого року. І бізнес може за ці гроші поборотися. Тим більше, що в кризу більшість комерційних компаній буде скорочувати свої витрати, а держава продовжить купувати. Тому саме в публічних закупівель постачальники зможуть знайти для себе нові ринки збуту», - наводяться в релізі слова Задворного.

Довідка УНІАН. Система Prozorro була створена у 2015 році, а з 1 серпня 2016 року була поширена в Україні на всіх державних замовників під час проведення закупівель товарів вартістю понад 200 тис. грн і послуг - понад 1,5 млн грн. Ключовим критерієм перемоги в тендері в рамках Prozorro є ціна, а економія коштів досягається шляхом конкуренції за ринковим принципом.