Данія та Нідерланди оголосили про намір передати Україні літаки F-16. Це відбуватиметься до 2025 року, тобто поступово. Річ у тім, що Данія та Нідерланди будуть змінювати свої F-16 на більш сучасні F-35, а F-16 будуть передавати нам. Усього це складатиме 61 літак. Проте варто брати до уваги, що мова лише про дві країни. І що це розтягнеться на два роки.

Думаю, до середини наступного року ми вже матимемо 25-30 літаків. Це не відкриє нам можливість панування в повітрі (для панування в повітрі потрібно щонайменше сотня таких літаків), але дозволить вже дуже скоро кошмарити ворога.

Ми розуміємо, що навіть 20-30 одиниць не дадуть перевагу проти двох тисяч російських літаків. Щоб повністю панувати в повітрі нам потрібно кілька сотень. Можливість їх передати у наших партнерів є. У різних країнах світу зараз використовується близько трьох тисяч таких літаків.

Відео дня

Нам обіцяють передати першу партію - 3-6 літаків – це навіть не ескадрилья. Це ланка, і це суттєво нічого не змінить. Але навіть такою кількістю ми можемо в різних місцях вздовж лінії фронту точково кошмарити ворогів, відганяючи їхні літаки, які зараз атакують наші позиції, використовуючи керовані авіабомби, а також гелікоптери Ка-52, які атакують наші механізовані війська…

На відміну від пропагандистів, російські пілоти чудово розуміють можливості своїх літаків та F-16

Звісно, одразу ми не зможемо опанувати повітря, однак в деяких місцях, переміщуючи цю ланку з однієї ділянки фронту на іншу, можемо суттєво налякати ворога, принаймні його пілотів. Адже, на відміну від пропагандистів, російські пілоти чудово розуміють можливості своїх літаків та F-16. І вони чудового усвідомлюють, що їхні літаки по багатьох параметрах поступаються британським, французським та іншим літакам.

Літаки, які нам збираються передавати, так званої модифікації Block20. Це літак, який виготовлявся в 70-80 роки минулого століття, але у 2000-х роках було проведено глибоку модернізацію. І якщо літак коштував від 16 до 20 мільйонів доларів, то 4-5 мільйонів було витрачено на його модернізацію. Фактично, їх зробили по-новому. За характеристиками ця модернізація може бути порівняна з block50/52 (модифікація літаків F16, виробництво яких розпочалося у 1990 роках і продовжується).

В чому полягала ця модернізація? Вони отримали більш потужний бортовий радар, який бачить далі, ніж будь-який бортовий радар російських літаків, вони можуть одразу супроводжувати 5-7 повітряних цілей і одночасно стріляти по них. Для порівняння, російські літаки можуть навіть більше супроводжувати, але стріляти виключно по одній цілі, а ракети з F-16 літають далі на 50-70 кілометрів ніж випущені з МІГів чи Су. Тобто, якщо повітряний бій, то пілот МІГа чи Су отримає ракету по своєму літаку раніше, ніж зрозуміє, що бій розпочато.

До того ж на ці літаки (F-16) нам будуть, швидше за все, передані протирадіолокаційні ракети harm, від яких російським радіолокаційним станціям неможливо захиститися, керовані авіабомби JDAM та інша зброя повітря-повітря.

Крім цього, цей літак є менш помітним, якщо порівнювати з МіГ-29 чи Су-шками.

Літаки F-16 - багатофункціональні. Вони можуть використовуватися не тільки як винищувачі, а як штурмовики і легкі бомбардувальники і, звісно, як засіб протиповітряної оборони.

Олексій Гетьман, військовий аналітик, ветеран російсько-української війни, майор запасу ЗСУ