
Реальним гарантом безпеки у Чорному морі могла б стати Туреччина, яка має відповідні сили та контролює Босфор.
Таку думку в інтерв’ю "Радіо Свобода" висловив капітан 1-го рангу запасу, колишній заступник начальника штабу ВМС ЗСУ Андрій Риженко.
"Реальним гарантом може бути той, хто має силу на морі - кораблі, або авіацію. В умовах Чорного моря реальним гарантом може бути Туреччина. Тому що у неї є сили та вона контролює протоку Босфор, через яку не пропустить до закінчення бойових дій кораблі інших країн. Це її право, відповідно до Конвенції Монтре (міжнародна угода, якою відновлено суверенітет Туреччини над Чорноморськими протоками Дарданеллами й Босфором, - УНІАН)", - сказав він.
Він додав, що президент країни Реджеп Ердоган бажає закінчення бойових дій в Україні, та Туреччина має військові активи на морі для того, щоб контролювати перемир’я. Також вона за необхідністю може застосувати зброю, але це є "дуже пікантним питанням".
"Хоча ми пам’ятаємо, що коли Туреччина захищала свій повітряний простір, то застосувала свій потенціал проти РФ", - нагадав Риженко.
На його думку, індикатори успішного перемир’я на морі - три позиції. Перша - Росія припиняє будь-які обстріли, в тому числі "Іскандерами" з окупованого Криму портової інфраструктури України, зокрема Одеси. Саме ці удари завдають великих збитків іноземним торгівельним суднам, які заходять в Україну, портовій інфраструктурі, та через них гинуть люди.
"Друга позиція - всі порти України повинні поновити навігацію… Хочу нагадати, що до цього часу Миколаїв, Херсон й Очаків фактично заблоковані для цивільної навігації. Й будь-які змоги це зробити приведуть до того, що судно буде знищеною російськими підрозділами, які знаходяться зокрема на Кінбурнському півострові", - наголосив капітан 1-го рангу.
Третій індикатор - судна, які виходитимуть з українських портів, повинні рухатись фактично напряму, наприклад, з Одеси на протоку Босфор, через відкрито море. За словами Риженка, це також дозволило б Україні підживлювати економіку та надавати можливість її розвивати.
Він наголошує, що для приведення в дію цих індикаторів РФ потрібно просто зупинити обстріли, для чого треба виключно політичне рішення. Риженко зазначив, що після виходу РФ з "зернової угоди" 2022-2023 років українські порти за 1,5 роки перевантажили понад 100 млн тонн вантажів, але можуть виконувати ще більше завдань.
Водночас експерт зазначив, що наразі не бачить жодних передумов для того, щоб РФ погодилась би дотримуватися таких умов. Він зазначив, що Росія "тимчасово" перебазувала свої нові кораблі з Севастополя до Новоросійська, які навіть звідти можуть виконувати завдавання, які стосуються ударів по Україні. Виняток - проведення десантної операції. За словами Риженка, росіяни вже адаптувалися до загрози у вигляді морських українських дронів.
"Якщо раніше вони блокували цивільне судноплавство бойовими кораблями, то наразі це виконує авіація, та удари завдаються по суднам, коли вони перебувають в українських портах... Відверто кажучи, Росія наразі немає економічних обмежень. Її порт Новоросійськ функціонує майже нормально... Його річний обсяг складає 150 млн тонн, це чотири обсяги довоєнної Одеси. Тобто, це - дуже великий порт, а ми їх цивільні судна не атакуємо", - підкреслив Риженко.
На його думку, в ідеалі має бути максимально відновлена дія Конвенції ООН з морського права 1982 року. Це необхідно, як Україні, так й іншим країнам Чорноморського басейну.
Чому угода з РФ щодо миру у Чорному морі є невигідною для України
Нагадаємо, за словами речника ВМС ЗСУ Дмитра Плетенчука, наразі в Азово-Чорноморському регіоні - статус "кво". Він нагадав, що навіть під час дії зернової угоди, з якої РФ вийшла влітку 2023 року, російська армія атакувала порти Великої Одеси. Також росіяни, які входили до складу спільної оглядової групи, навмисно затягувала огляд торгових суден, які йшли до портів "Чорноморськ", "Південний" та Одеського порту.