
Украна й досі на повну використовує радянські літаки, але при цьому інтегрує їх у сучасну війну. З якими труднощами при цьому доводиться стикатися, в інтерв’ю виданню Oboz.ua розповів авіаційний експерт Анатолій Храпчинський.
"Ми й досі воюємо на Су-24, Су-27, МіГ-29 – це авіація ще з часів холодної війни. Але завдяки інженерній школі, яка не зникла, а трансформувалась у війну, ці "ветерани" стали платформами для найсучаснішої зброї", - зазначив він.
Експерт пояснив, що Су-24, наприклад, були адаптовані під британські Storm Shadow і французькі SCALP - крилаті ракети, які змінили глибину ураження ворога. МіГ-29 і Су-27, за його словами, отримали можливість нести американські високоточні авіабомби JDAM-ER, "і це вже не просто "захист" неба, а точкові удари по тилу".
"Також триває робота над інтеграцією протирадарних ракет типу AGM-88 HARM – зброї, яка "виїдає" ворожу ППО, відкриваючи небо для інших засобів ураження", - наголосив Храпчинський.
Водночас на цьому шляху виникає чимало проблем, головна з яких – ресурс, каже він. У такому разі "тримати парк боєздатним стає мистецтвом".
"Радянська техніка – це не LEGO. Коли у тебе обмежена кількість двигунів, запасних частин і ще менше заводів, здатних це обслуговувати, тримати парк боєздатним стає мистецтвом. Мало хто розуміє, що іноді один виліт – це пів дня роботи інженерів з усім ангаром запчастин", - наголосив аналітик.
Він підкреслив, що, використовуючи спадок СРСР, Україна вчиться "не ностальгувати за ним, а інтегрувати його у сучасну війну":
"І це, мабуть, найскладніше – тримати у строю старе, поки поступово переходиш до нового".
Також він пояснив, наскільки Україна близька до паритету в небі, наголосивши, що "паритет – не ціль, а мінімум, з якого починається перевага".
"Паритет у небі – це не просто кількість винищувачів. Це цілий ансамбль засобів: авіація, ППО, системи РЕБ, радіолокація і навіть дрони-камікадзе, які знищують цілі на глибині. Так, отримання F-16, літаків дальнього радіолокаційного виявлення типу Saab 340 AEW&C, інтеграція сучасних авіабомб і ракет – усе це дасть нам суттєве посилення", - каже експерт.
Але справжній паритет, за його словами, "настає не тоді, коли у тебе з’являється суперлітак вундерваффе, а коли ти бачиш повітряний простір як систему, де кожен елемент закриває свою зону відповідальності: ППО прикриває фронт і міста, авіація працює по цілях, а РЕБ блокує противника".
"Паритет – це не стан, це процес. Ми до нього не просто наближаємось, ми його щодня виборюємо в умовах того забезпечення, яке маємо. Україна формує нову модель війни, і паритет – не ціль, а мінімум, з якого починається перевага", - наголосив Храпчинський.
Літаки на війні в Україні: актуальні новини
Як повідомляв раніше УНІАН, американські винищувачі F-16 працюють на межі можливостей на війні в Україні. Ексконсультант Пентагону Рубен Джонсон зазначив, що хоч літаки використовувалися для місій з перехоплення російських ракет і безпілотників, вони також виявлялися ефективними в запуску ракет і бомб по російських передових позиціях. З огляду на те, що три F-16 вже було втрачено в Україні, виникають питання щодо їхньої бойової виживаності.
Бельгія передасть Україні обіцяні винищувачі F-16 раніше, повідомив міністр оборони країни Тео Франкен перед початком засідання Ради ЄС за участі міністрів оборони і міністрів закордонних справ країн-членів ЄС у Брюсселі. За його словами, держава й надалі залишатиметься у коаліції країн, які постачають Україні винищувачі F-16.
Крім того, керівник посольства Польщі в Україні Пйотр Лукасевич заявив, що передача польських літаків МіГ-29 Україні ще цілком можлива. Він пояснив, що Польща поступово виводить ці винищувачі зі свого озброєння, замінюючи їх на F-16. "Передача їх Україні цілком можлива, відповідні переговори ще тривають", - додав він.