Через брак фінансування є ймовірність того, що літак Су-75 "Шах і мат" може взагалі не бути піднятий у небо / фото Вікіпедія

Російська аерокосмічна компанія "Сухой" почала розробляти тактичний літак Су-75 "Шах і мат", який має стати економічно ефективною, універсальною та експортноорієнтованою альтернативою іншим сучасним винищувачам, таким як американський F-35 Lightning II і китайський Shenyang FC-31. Про це пише оборонний оглядач журналу 19FortyFive Айзек Зайц.

За його словами, найбільша проблема цього винищувача у тому, що він взагалі може ніколи не злетіти. 

Цей літак вперше було представлено на авіасалоні МАКС-2021 у Росії, де був присутній російський диктатор Володимир Путін. Зазначається, що перший політ винищувача був запланований на 2023 рік, проте його неодноразово відкладали. Перші постачання очікуються між 2026 та 2027 роками. 

Відео дня

"Розробка Су-75 зіткнулася з низкою проблем, насамперед через міжнародні санкції, накладені на РФ після російсько-української війни. Ці санкції обмежили доступ Росії до критично важливих компонентів, таких як напівпровідники та високотехнологічне обробне обладнання, які необхідні для виробництва літака", - додав Айзек.

Також, як зазначає оглядач, Росія втратила фінансування від міжнародних партнерів, таких як Об'єднані Арабські Емірати, внаслідок чого проєкт ще більше сповільнився. 

Характеристики винищувача Су-75 "Шах і мат"

Цей літак розроблявся як одномоторний малопомітний багатоцільовий винищувач з акцентом на доступність та експортний потенціал. Винищувач має кілька конструктивних елементів, які спрямовані на зменшення його радіолокаційної помітності та посилення бойових можливостей. 

"Кабіна екіпажу Су-75 обладнана передовою авіонікою, включаючи сучасну радіолокаційну систему, розміщену в носовій частині фюзеляжу. Очікується, що літак також буде оснащений комплексним набором систем радіоелектронної боротьби та протидії, що підвищить його живучість у складних умовах", - зауважив експерт.

Щодо внутрішніх відсіків озброєння Су-75, то вони призначені для розміщення різних боєприпасів класу "повітря-повітря" та "повітря-земля", завдяки чому літак може виконувати багато завдань. 

"Малопомітність літака дозволяє йому наближатися до цілей непоміченим, завдаючи точних ударів з мінімальним ризиком перехоплення. Су-75 "Шах і мат" позиціонується як економічно вигідна альтернатива іншим винищувачам п'ятого покоління, вартість якого оцінюється у 25-30 мільйонів доларів за одиницю. Це робить його значно дешевшим за F-35, який коштує близько 80 мільйонів доларів за одиницю", - підкреслив Айзек.

Зазначається, що потенційними покупцями Су-75 є країни Африки, Азії та Латинської Америки, де росте попит на сучасну, проте доступну за ціною військову техніку. 

У чому проблема Су-75 "Шах і мат"

Попри свою конструкцію та потенціал, Су-75 "Шах і мат" має багато перешкод. Зокрема міжнародні санкції серйозно вплинули на терміни розробки та виробничі можливості. 

"Неможливість імпорту критично важливих компонентів і втрата міжнародного фінансування викликали занепокоєння щодо життєздатності проєкту. Ба більше, геополітичний ландшафт і конкурентний характер світового оборонного ринку створюють додаткові виклики. Наприклад, F-35 вже зарекомендував себе як провідний винищувач п'ятого покоління з великою кількістю міжнародних замовників і потужною інфраструктурою підтримки", - нагадав експерт.

Крім того, Су-75 конкурує з іншим російським винищувачем п'ятого покоління, а саме Су-57, який теж намагається знайти своє місце на ринку. 

"Враховуючи нинішній стан російської економіки і авіаційної промисловості, може пройти багато часу, перш ніж Су-75 підніметься в повітря. Якщо взагалі злетить", - підсумував оглядач. 

Інші цікаві матеріали про авіацію

Раніше повідомлялось, що Румунія закупила американські F-16, однак може шкодувати про це. В одному з подкастів румунський генерал міркував, як би склалася ситуація, якби Румунія звернула увагу саме на Gripen.

Також стало відомо, на що може бути схожий американський винищувач шостого покоління F-47. Зазначається, що розробником винищувача стане Boeing, і це може стати ключем для розуміння концепції літака.

Вас також можуть зацікавити новини: