Ілюстрація / REUTERS

14 липня 2014 року, за три дні до знищення пасажирського рейсу MH17, на Донбасі був збитий вантажний літак Збройних сил України. Всього ж у період з 14 до 17 липня того року над зоною бойових дій на українській території пролетів 61 пасажирський літак з 32 країн. А в сам день, коли був збитий MH17, це зробили 160 літаків.

На додачу до всіх питань про точні обставини атаки проти малайзійського лайнера, не менше питань викликає сама практика польотів над зонами, де триває війна. Про це пише нідерландське видання NRC Handelsblad. Чому Україна не закрила свій повітряний простір над Донбасом? І як запобігти повторенню цієї катастрофи?

Читайте такожWall Street Journal: За збитий MH17 потрібно покарати особисто Путіна

Відео дня

На папері відповідь на останнє питання проста. Крок перший: інформація про загрози для безпеки повинна більш ефективно передаватися між службами безпеки, країнами й авіакомпаніями. Крок другий: країни й авіалінії повинні діяти відповідально.

Але на практиці все не так просто. Через п’ять років після MH17 про польоти над зонами бойових дій багато говорили, певні речі були погоджені й записані. Але нова політика так і не з’явилася. Причетні до процесу люди кажуть, що головне покращення лише в приверненні уваги до проблеми. Але це не значить, що над зонами бойових дій стало менше пасажирських літаків.

«За останні роки мало що змінилося в управлінні повітряним простором країн, яким доводиться мати справу зі збройними конфліктами на їхніх територіях», - зауважила Нідерландська рада безпеки (OVV) у своєму звіті за лютий.

Країни наполягають на контролі над своїм повітряним простором. Навіть якщо вони не можуть гарантувати безпеку через якісь заворушення чи війни, вони не дуже скоро наважуються його закрити. Міжнародна організація цивільної авіації, яка входить в структуру ООН, помилково не грає ролі в цьому питанні.  Міжнародна асоціація повітряного транспорту теж могла б бути більш активною. В OVV кажуть, що авіакомпанії самі прокладають свої маршрути. Однак, їх потрібно змушувати зважати на загрози.

Читайте такожПутін заявив прем'єру Нідерландів, що РФ не визнає результати розслідування атаки на МН17

Разом з тим, певний прогрес за останні п’ять років був досягнутий. Міжнародна організація цивільної авіації ухвалила свої інструкції щодо оцінки ризиків. Європейські країни більш активно обмінюються важливою інформацією про загрози. Компанії активно збирають інформацію про ризики для безпеки й отримують доступ до детальніших даних. Те, що раніше передавалося неформально, тепер циркулює офіційно.

В червні 2016 року п’ять нідерландських міністерств і три авіакомпанії (KLM, Corendon і TUIfly), а також асоціація пілотів підписали конвенцію про обмін даними про загрози. Була створена експертна група на чолі з антитерористичним відомством NCTV і Міністерством інфраструктури Нідерландів.

“Тепер з’явилася більше розуміння ситуації. І це найбільш покращення. Більше інформації передається від урядів компаніям. Постійний нагляд дуже важливий. Це добре демонструє напруга навколо Ормузької протоки», - сказав пілот KLM Віллем Шмідт.