Лазівка в санкціях дозволяє маскувати російське паливо під турецьке та постачати його до ЄС. Висновки базуються на дослідженні експертів Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA), Центру вивчення демократії (CSD), а також незалежних звітах Politico.
"Туреччина стала стратегічною зупинкою для російських паливних продуктів, які направляються до ЄС, що приносить сотні мільйонів податкових надходжень до військового бюджету Кремля", – говорить старший аналітик з енергетики CSD Мартін Володимиров.
Ця схема стала можливою завдяки обхідному шляху в санкціях Брюсселя, які дозволяють ввозити в ЄС "змішане" паливо, якщо його маркували як неросійське.
Згідно з дослідженнями, за період з лютого минулого року по лютий 2024-го Туреччина збільшила свої закупівлі в Росії на 105% порівняно з попередніми 12 місяцями. За цей же період турецький експорт палива до Євросоюзу підскочив на 107%.
Це не означає, що кожен паливний вантаж, який надходить до ЄС з Туреччини, є російським. Втім, географічне розташування турецьких портів у поєднанні з даними імпорту та експорту переконливо вказує на те, що значні обсяги російського палива просто перемаркували та направили до Євросоюзу.
Санкційний тиск на Туреччину зростає
Після початку російсько-української війни Анкара стала одним із найбільших імпортерів російської нафти та палива.
Однак санкційний тиск все більше давався на взнаки. У березні повідомлялось, що турецький нафтовий термінал "Дортіол" відмовився від російського імпорту через позицію Сполучних Штатів.
А ще раніше, у лютому, стало відомо, що через загрозу санкцій торгівля між Туреччиною та РФ суттєво сповільнилась.