Ринок пального в Україні переживає гостру кризу \ фото УНІАН, Віктор Ковальчук

Ринок пального в Україні, що переживає через розв'язану Росією проти нашої країни війну гостру кризу, за останні кілька тижнів почав показувати нову динаміку.

Після періоду найжорстокішого дефіциту бензину і дизелю українські автомобілісти почали помічати деякі позитивні зміни.

Якщо ще на початку травня багато великих мереж АЗС відпускали не більше п'яти-десяти літрів на один бак і для цього потрібно було простояти в черзі кілька годин, то до початку червня час на стояння за пальним скоротилося до півгодини, а заправити можна вже до двадцяти, а іноді і більше літрів. При наявності карти лояльності даної мережі АЗС, якщо пощастить, можна вже заправити 30-40 літрів.

Відео дня

Варто зазначити, що більшість українських автолюбителів як і раніше не можуть радісно скрикнути оператору на АЗС довгоочікувану фразу "до повного!". Але ситуація рухається в бік поліпшення, хоча не без шорсткостей і спекуляцій.

Ситуація по регіонах нашої країни різна: природно, що чим ближче регіон до бойових дій, тим гостріший дефіцит і дорожче постачання пального.

В середньому, щодо довоєнного часу всі види автомобільного пального подорожчали на 70-100%. Трохи більш доступним для водіїв є скраплений газ, гірша ситуація з бензином і дизельним паливом.

За цей час уряд вжив низку заходів, які простимулювали власників мереж заправок завозити з ринку Євросоюзу більше пального.

У середині травня Уряд скасував державне регулювання цін на бензин і дизель, введене рівно рік тому. При цьому бізнесменам натякнули, що "цінова свобода" не повинна виходити за межі 58 грн за літр дизельного палива і 52 грн за бензин.

Рішення для ринку виявилося спірним, адже активний тиск при його ухваленні чинили самі автозаправні мережі, які стверджували, що обмеження не дають покривати витрати на закупівлю і значно подорожчало транспортування ресурсу з європейських країн в Україну.

Противники цінової свободи вказували, що від високої вартості товару на вітчизняних АЗС існуючих об'єктивних проблем з логістикою поставок менше не стає.

Так, зняття обмеження на ціну дійсно дало стимул для автозаправних мереж, включаючи невеликі, взятися за складний і не налагоджений процес організації продажу європейського пального в Україні і трохи наповнило ринок.

Однак, ціновий карт-бланш також дав поле для маніпуляцій недобросовісним підприємцям, які не упускають шанс додатково заробити, незважаючи на четвертий місяць кривавої і руйнівної війни в нашій країні.

У кожному місті водії організували телеграм-канали, в яких діляться один з одним свіжою інформацією про те, на якій заправці і за якою ціною можна купити пальне. Звичайно, це вимагає моментальної реакції автомобіліста. Не факт, що до того моменту, як він добереться до зазначеної заправки, пальне там ще залишиться.

Недавній скандал на одній з українських заправок став показовим. Так, водії, що стоять в багатогодинній черзі, спостерігали за тим, як "особливий клієнт" заправляв двісті літрів в цистерни і платив готівкою. При цьому, коли черга дійшла до інших автомобілів, їм у заправці відмовили, оскільки пальне вже скінчилося. Пояснити такий вибірковий підхід представники АЗС не змогли.

У соціальних мережах автомобілісти скаржаться, що пальне, яке вписується в умовну "цінову стелю" уряду 52-58 грн, дуже швидко закінчується. При цьому, якимось чудесним чином пальне все ж знаходиться, якщо заздалегідь домовитися зі "своїми людьми" і заплатити понад 70 грн за літр.

Звичайно ж, якщо у людини є критична необхідність заправитися, то вона заплатить і сотню гривень за літр, але чи можна вважати нормальним стан справ, при якому заправники з такою легкістю безкарно спекулюють в ці складні часи?

Крім того, часто можна почути, що великі мережі АЗС відмовляють юридичним особам в укладанні договорів на оплату за безготівковим розрахунком, посилаючись на відсутність необхідного ресурсу. А хто і як може перевірити, скільки насправді залишилося пального в сховищах на заправці і чи дійсно "притримане" піде на потреби армії, медицини і комунальників, або буде перепродано "своїм" з націнкою?

Потрібно визнати, що цінова свобода зробила ринок пального в Україні каламутним і додала плутанини і дискомфорту для споживачів.

Незважаючи на продовження активних військових дій у низці регіонів нашої країни та інші найгостріші проблеми, влада не повинна випускати з уваги контроль за якістю і вартістю необхідного багатьом українцям пального.

Що стосується збільшення кількості ресурсу в країні, то днями відбулася важлива подія: прикордонники на західному кордоні спільно з митниками, нарешті, почали безперебійно і позачергово пропускати транспортні засоби, які перевозять пальне.

Простіше кажучи, для бензовозів організували "зелений коридор": у разі виникнення черг їм надається пріоритет у перетині кордону з виділенням, у тому числі, окремих смуг для руху.

Таким чином, пальне в Україну буде заїжджати швидше, а значить, підстав для підвищення цін стає все менше.

Швидше за все, нинішня ситуація з дефіцитом пального в Україні через високий попит і логістичні проблеми триватиме ще до кінця літа. 

Якщо контролюючі органи ніяк не відреагують на спекулятивні замашки деяких заправок і не відновлять якийсь вид контролю над їх діяльністю, то вирішення проблеми з нестачею пального застопориться, а ціни не зупиняться на нинішньому рівні, всупереч відсутності об'єктивних для цього економічних причин.

Анна Бредіхіна