Днями соцмережі облетіло відео, зняте туристами в одному одеському готелі, де відпочинок виявився зовсім не таким, як передбачалося під час бронювання. Автори відео стверджують, що їм пообіцяли двоповерховий номер з красивим краєвидом на море. Але по приїзду виявилося, що другий поверх – це підвал, де на місці вікна крізь штори пробивається картина з намальованим морем. Це було б смішно, якби не було так сумно.

Обманюють туристів в Україні на всьому, що тільки можна

На жаль, випадки, коли туристів в Україні обманюють "гостинні" господарі, трапляються часто-густо. У кращому випадку відпочивальники отримують послугу помітно гіршої якості, ніж домовлялися, а в гіршому – взагалі втрачають гроші. Не кажучи вже про зіпсований настрій і відсутність бажання колись знову повертатися відпочивати в це місто (або взагалі в Україну, якщо страждають іноземці). А ще це може бути просто небезпечно.

Обманюють туристів в Україні на всьому, що тільки можна. Зірвані трансфери. Вартість послуг, вище спочатку заявленої. Невідповідність турпродукту опису. Неякісні сувеніри. Екскурсії, організовані абсолютно некваліфікованими гідами, які ще й висадити вас можуть в разі чого незрозуміло де. Занадто нав'язливий сервіс. Хамське ставлення. Відмова повертати оплату в разі неякісно наданих послуг. І, звісно, житло, на якому хотілося б зупинитися трішки докладніше.

Мабуть, найпопулярніша схема обману – люди бронюють шикарне житло (судячи з фото в рекламі) й платять за це заздалегідь досить непогані гроші, а коли вже приїжджають на місце, орендодавці заявляють, що сталася накладка і житло непридатне/орендоване кимось іншим. У підсумку гостям пропонують на заміну інший варіант, який виглядає гірше, але за ті ж гроші. Як правило, туристи з обуренням погоджуються, адже ніхто вже не хоче після довгої дороги і з важкими речами екстрено шукати нове житло, та й не факт, що воно знайдеться, особливо якщо ви подорожуєте в сезон. І це лайтова версія обману – особливо нахабні ділки взагалі зникають після того, як туристи вносять передоплату.

А ось іноземці нерідко в Україні стикаються з ще одним видом обману – завищеною вартістю послуг. Це стосується і проживання, і харчування, і таксі, і екскурсійного обслуговування. Особливо цією справою захоплюються в Одесі.

Ще один варіант недобросовісної гостинності, за який, до слова, цього року низка українських морських курортів отримали бан на букінгу, полягає в проханнях до клієнта скасувати по прибуттю бронь на сервісі з пошуку житла. Здавалося б, що в цьому такого поганого? По суті, сам турист від цього ніяк не страждає – суму він платить ту ж саму, заселяється в той самий номер, ось тільки сам готель таким чином не платить сервісу комісію. Ну як не страждає... Якщо під час відпочинку з туристом раптом щось станеться – пожежа, крадіжка, отруєння – йому буде складніше довести, що він був в цьому готелі, та й негативний відгук в разі чого залишити вже не вийде.

Навіть автор цього матеріалу, будучи вельми досвідченим туристом, який ретельно відбирає готелі, кілька разів примудрився потрапити в Україну в неприємні ситуації. Перший випадок стався зі мною в Одесі, коли "п'ятизірковий готель" на "Аркадії" з власним пляжем насправді виявився тимчасовою конструкцією з пластика. Так, там був непоганий дизайн всередині номерів, власний басейн і шезлонги. Але все це явно не тягнуло на 5 зірок і не коштувало сплачених грошей. До того ж, мені також запропонували провести махінацію зі скасуванням броні на букінгу.

Другий випадок стався в Мукачеві. Коли ми прибули в готель, виявилося, що він вже кілька місяців не приймає туристів, тому що там живуть працівники якогось підприємства. Спочатку адміністратор взагалі не хотіла зі мною спілкуватися, але в підсумку таки запропонувала сусідній готель. Вже пізніше власники готелю повідомили мені, що вони просто забули прибрати його з пошукової бази.

Як можна уникнути подібних ситуацій? Найочевидніше – бронювати житло на перевірених ресурсах, де у готелю або квартири набралася велика кількість відгуків, в тому числі свіжих. При цьому не погоджуйтеся на передоплату, якщо це ніде ніяк не фіксується. В крайньому випадку, збережіть скріншоти листувань з орендодавцями, де вказані особисті дані, номери карт і суми.

Ще один важливий момент – спробуйте додатково пошукати в Інтернеті свіжі фото житла, яке ви плануєте орендувати, як зовні, так і зсередини. З одного боку, готель може показати вам тільки ті фото, які хоче. Наприклад, тільки номер люкс, тоді як ваш стандарт і супутня інфраструктура буде виглядати, м'яко кажучи, жалюгідно. То гачки відірвані, то плитка відвалюється... З іншого боку, ваші затишні апартаменти з сучасним ремонтом на ділі можуть розміщуватися в хрущовці, де в під'їзді пахне газом, а вікна виходять на залізничні колії або звалище. 

Також буде не зайвим за день-два до поїздки зв'язатися з адміністрацією готелю і уточнити, чи все залишається в силі, щоб не було так, що ви приїхали на місце, а виявилося, що ваша бронь ніде не зафіксована, і ви опинитеся на вулиці або будете змушені знімати житло на порядок дорожче.

Часто туристи в Україні за фактом отримують зовсім не те, що їм обіцяли

Чи може на ситуацію з обманом туристів при бронюванні житла в Україні якось вплинути держава? Не так давно в Україні запровадили систему категоризації готелів. Однак є нюанси. По-перше, зараз ця справа добровільна. Тобто готелі самі подають заяву в спеціальну комісію, з проханням офіційно підтвердити їхню "зірковість". Тож, по суті, зараз це чисто репутаційний момент, і найчастіше на категоризацію якраз подаються ті, у кого все в порядку. По-друге, в Україні поки ще немає механізму покарання за самовільне неправдиве привласнення зірок або відсутність таких. Тобто ніщо не заважає умовному тимчасового готелю з пластика на березі моря в Одесі написати у себе в описі "5 зірок". Як правило, рядові туристи не перевіряють в реєстрах, чи дійсно готель проходив оцінку.

Тим не менш, раніше голова Державного агентства з розвитку туризму Мар'яна Олеськів в інтерв'ю УНІАН говорила, що в оновленому законі "Про туризм", над яким досі ведеться робота, багато спірних моментів в плані роботи готелів будуть враховані. "Новий закон передбачає створення електронного єдиного туристичного реєстру, в якому повинні зареєструватися в тому числі засоби з розміщення. Потім вже готелі будуть в обов'язковому порядку подавати анкету на "зірковість", а незалежні експерти будуть оцінювати їх відповідність певній категорії", – зазначила вона.

Як приклад, як можна боротися з недобросовісними готельєрами, Олеськів наводила європейські країни, де працює налагоджена система моніторингу таємним покупцем, який час від часу під виглядом клієнта приїжджає в готелі та перевіряє, чи відповідає він своїй категорії. Також ситуацію можуть контролювати самі гравці ринку, об'єднуючись в профільні асоціації.

Водночас вона констатувала: на те, щоб все це почало діяти в Україні, піде не рік і навіть не два. І в першу чергу почнеться все якраз з сумлінних готельєрів, тоді як з приватниками буде набагато складніше. Але ж масовий турист в Україні якраз у останніх і зупиняється, враховуючи, що їхні послуги часто на порядок дешевше.

Ну а що робити до тих пір? Найочевидніший варіант – не потурати недобросовісним орендодавцям і не закривати очі на порушення. Залишати відгуки (як негативні, так і позитивні), ділитися свіжими фото і відео, а в разі серйозних порушень – звертатися в правоохоронні органи. Ну або не їздити більше в ті місця, де вас обдурили, ще й іншим не радити. Можливо, якщо туристи масово почнуть відмовлятися від відпочинку в тих місцях, де систематично обманюють відпочивальників, це змусить трохи задуматися "про свою поведінку" як самих місцевих "бізнесменів", так і владу на місцях. Тим більше, коли поруч є Туреччина, та й Європа поступово відкривається, де ціни часто навіть нижче, ніж в Україні, а сервіс – краще.

Марина Григоренко