Бронетранспортер VAB / Фото-Armée de Terre

Збройні Сили України можуть розраховувати на "значну кількість" бронетранспортерів VAB (Véhicule de l'Avant Blindé - передова броньована машина) від Франції. Саме таку заяву зробив міністр оборони країни Себастьєн Лекорню, який додав що бронемашини будуть йти зі зброєю.

Водночас передача партії VAB з боку Франції виглядає цілком логічним кроком. По-перше, через велику кількість цих бронетранспортерів на озброєнні - понад 2000 машин у строю. А по-друге - французька армія зараз проводить їх заміну на сучасніші машини. Тобто їх передача не створює загрози для обороноздатності країни й тому мова може йти дійсно про значну кількість машин.

Можливості VAB

Одразу необхідно зазначити, що VAB - це далеко не нова бронемашина. Її розробка була здійснена на початку 70-х років компанією Renault, а перші машини встали у стрій у 1976 році.

Концептуально це легкий бронетранспортер, який створювався під вимоги того часу, а також з урахуванням того, що це буде масова машина. Тому його найголовнішою задачею є лише транспортування бійців до поля бою. Він здатний перевозити до 10 осіб у десантному відділенні, які десантуються через двері у кормі.

Бронетранспортер VAB / Фото-Armée de Terre

Базова броня VAB захищає лише від куль легкого стрілецького озброєння, а у якості озброєння - 12,7-мм кулемет у відкритій турелі з бронещитом. Також у базовій версії відсутні сучасні протимінні заходи, як-то протимінні сидіння. Водночас машина може форсувати водні перешкоди вплав.  

Попри вагу у 14 тонн французький бронетранспортер створений за колісною формулою 4х4. Що доволі незвично, якщо порівняти його з радянськими БТРами того ж часу з колісною формулою 8х8. Також слід зазначити, що попри існування VAB у версії 6х6, французька армія використовує виключно варіант 4х4, в той час, коли 6х6 пропонується на експорт.

Дизельний двигун, який розміщується між водійським та десантним відділенням, зміщений на ліву сторону машини, що дозволило створити коридор між двома відділеннями машин. Потужність силової установки складає 320 к.с., що дозволяє розганятися VAB до 110 км/год.

Особливості VAB

За час свого існування VAB пройшов декілька модернізації під час яких він отримав нову автоматичну трансмісію, посилені гальма, автоматичну підкачку коліс, а також посилення бронювання. Оновлення броні було здійснено шляхом встановлення керамічних панелей, запровадженням протимінних сидінь та інших заходів з посилення захисту від фугасів. Така броня, через зростання ваги вже унеможливлює форсування водних перешкод.

Бронетранспортер VAB / Фото-Armée de Terre

Деякі машини отримали дистанційно керований бойовий модуль, який оснащений сучасною системою управління вогнем та прицілами. Але його озброєння залишилось кулеметним.

Враховуючи колісну формулу 4х4 та вагу у 14 тонн, та дещо більше у версії з посиленим бронюванням та бойовим модулем, цілком логічно виникає питання щодо прохідності VAB. Доступні відео з тренувань водіїв цих бронетранспортерів цілком ілюстративно демонструють, що навіть на не сильно важких ґрунтах та схилах похизуватися французькому бронетранспортеру нічим.

Окрім того, машини 4х4 при відриві одного з коліс вже не можуть продовжувати рух, на відміну від машин 6х6 або 8х8. Але, як і рівень прохідності, це справедливо і до сучасних бронеавтомобілів з колісною формулою 4х4, які мають схожу вагу. 

Загалом, вважати VAB сучасною військовою технікою доволі складно. Водночас зараз Збройні Сили України потребують значної кількості бронетехніки, зокрема і бронетранспортерів. Тому допомога Франції буде більш ніж актуальною.

Бронетранспортер VAB - характеристика

  • Екіпаж: 2 людини + 10 чоловік десанту
  • Вага: 14 т (у версії з додатковим бронюванням-більше)
  • Двигун: 320 к. с.
  • Максимальна швидкість: 110 км/год
  • Озброєння: кулемет 12,7 мм