Вчені зробили неймовірне відкриття / фото ua.depositphotos.com

Вчені знайшли на Місяці унікальний тип породи, яка може змінити уявлення про наш супутник та його склад. Її аналогів не існує у Сонячній системі.

Результати дослідження міжнародної групи вчених з університетів Брістоля (Велика Британія), Мюнстера (Німеччина), а також Відкритого і Кардіффського університетів опублікувати у науковому журналі Nature Geoscience. Як пише IFL Science, ці породи мають унікальні хімічні властивості і утворились у глибоких надрах Місяця 3,5 мільярда років тому.

"Походження вулканічних місячних порід – це захоплююча історія про "лавину" нестабільної кристалічної купи планетарного масштабу, утвореної охолодженням первісного магматичного океану", – сказав професор Брістольського університету та один із керівників групи дослідників Тім Елліотт.

Вчені під час досліджень виявили критичну реакцію, яка вплинула на обмін заліза та магнію у магмі. Зокрема, це змінило фізичні та хімічні властивості одного із її компонентів – розплаву.

"Центральним фактором обмеження є наявність типу магми, унікальної для Місяця, але пояснити, як вона могла потрапити на поверхню для взяття зразків космічними місіями, було складно", – розповів Тім Елліотт.

Завдяки місіям NASA Apollo, ще в 1960-х і 1970-х роках було відомо, що у частинах місячної поверхі фіксуються високі концентрації титану. Недавнє картографування демонструє, що ці магми, відомі як "базальти з високим вмістом титану", поширені на Місяці.

"До цього часу вчені не могли відтворити склад магми, який відповідає основним хімічним і фізичним характеристикам базальтів з високим вмістом титану. Виявилося, що пояснити їхню низьку щільність особливо важко", – додав доктор Мартійн Клавер, науковий співробітник Інституту мінералогії Університету Мюнстера.

Науковці припускали, що ці базальти походять від місячної мантії або кумулятивних порід. Однак, експерименти показали, що частково розплавлені кумулати не збігаються з базальтами, про які йдеться.

"Хоча це не повністю повторює взаємодію між розплавом і твердим тілом Місяця, ми припускаємо, що багаті титаном магми, можуть бути отримані шляхом часткового плавлення кумулатів, а розплави зазнають значних модифікацій через реактивний потік у місячній мантії", – йдеться у дослідженні.