Україна повинна поставити Перу Ан-178 \ Фото УНІАН

Концерн «Укроборонпром» (в особі компанії «Спецтехноекспорт»), керований Айварасом Абромавічусом, виграв тендер Міністерства внутрішніх справ Перу на поставку літака ДП «Антонов» Ан-178, проте не зможе виконати замовлення через відсутність цього борту.

Читайте такожЗаборона відновлення діяльності банку-банкрута за рішенням суду порушує інтереси вкладників - депутат

Про це повідомив народний депутат від "Слуги народу" Олександр Дубинський на сайті dubinsky.pro, "Як з'ясувалося - угода не була узгоджена з виробником. Намічається грандіозний скандал, адже контракт голосно розпіарили на міжнародному рівні", - написав нардеп.

Відео дня

Дубинський зазначив, що Міністерство внутрішніх справ Перу в серпні 2019 року оголосило тендер на купівлю нового літака для Національної поліції цієї країни. Замість старого Ан-32. У конкурсі, крім нашої компанії, взяли участь ще кілька підприємств: національне управління з питань озброєнь Італії зі своїм бортом Leonardo C27J та генеральний директорат озброєнь і матеріалів (DGAM) Іспанії з літаком Airbus C295M.

Від України брала участь компанія «Спецтехноекспорт», що входить в концерн «Укроборонпром», з літаком Ан-178 (виробництва держпідприємства «Антонов»). Повноваження компанії на участь у даному конкурсі підтверджувало Міністерство закордонних справ.

У підсумку «Спецтехноекспорт» здобув перемогу, про що повідомило безліч новинних ресурсів. За законодавством Перу, підсумки тендеру повинен особисто затвердити президент країни - Мартін Віскарра.

Нардеп пояснив, що за правилами між «Спецтехноекспортом» і Національною поліцією Перу підписується контракт, за яким виробляється і поставляється наш літак. Також надається розширена гарантія та пакет послуг з навчання персоналу і обслуговування.

У листопаді 2019 року компанія «Спецтехноекспорт» на своєму сайті оголосила, що завершила процедуру підписання даного контракту на поставку середнього транспортного літака Ан-178.

"Ан-178 - перший літак, який повинен бути проданий нашою країною, починаючи з 2015 року. Сума угоди - близько $65 млн. У виробничій кооперації за програмою Ан-178 задіяно близько 200 компаній з 15 країн", - написав нардеп.

"А пікантність даного контракту полягає в тому, що «Спецтехноекспорт» підписав договір на продаж літака, якого у ДП «Антонов» немає в наявності. Немає і все. Причому не вперше", - зазначив Дубинський.

За даними депутата, Україна і раніше підписувала контракти на поставку неіснуючих нових літаків: з Казахстаном, Єгиптом, Туркменістаном та іншими країнами. Але не виконала жодного за останні п'ять років. Хоча передоплати за борти були витрачені на зарплату робітникам, яких з кожним роком стає все менше.

"Приміром, у 2014 році був укладений договір на поставку Ан-74 для Національної гвардії Казахстану. Замовник очікував отримати його в жовтні 2015 року, але такі строки здавання постійно переносилися і зривалися через брак комплектуючих російського виробництва. Через два роки очікування в жовтні 2017 року, Казахстан в односторонньому порядку розірвав договір, а після цього стягнув із заводу через суд $15 млн за оплачений, але не поставлений літак", - написав він.

Сьогодні авіавиробники змушені заробляти гроші не на продажі нових бортів, а на техобслуговуванні і ремонті старих. ДП «Антонов» заробляє прибуток на структурному підрозділі «Авіалінії Антонова», лайнери якого затребувані на ринку. Вони перевозять великогабаритні вантажі, які інші транспортники підняти не в змозі.

Що ж стосується виконання контракту з Національною поліцією Перу, то відразу після його підписання, у багатьох експертів з'явилися сумніви у виконанні замовлення. Адже в Ан-178 необхідно замінити значну частину російських комплектуючих, яких просто немає.

"Авіавиробники (ДП «Антонова», ХДАВП) останнім часом тільки хвалилися підписаних меморандумів і договорів. Тендер готували в концерні «Укроборонпром» в поспіху (для уявної інформаційної перемоги). А з ДП «Антонов» навіть не обговорили реальність виконання замовлення. Хоча його продуктивність вкрай мізерна", - зазначив у повідомленні нардеп.

З 2009 року «Антонов» виробляв в середньому по два борти в рік:

чотири літаки Ан-148,

шість - Ан-158,

десять - Ан-32.

У 2015 році був побудований перший транспортний Ан-178, а в 2017 році - літак-демонстратор Ан-132D.

"Якщо Україна провалить і цей літакобудівний контракт (як було в історії з Казахстаном та іншими партнерами), нам загрожують чималі штрафні санкції і справжня ганьба на весь світ. Про нас будуть говорити, як про країну, яка не здатна будувати авіалайнери. Не про концерн «Укроборонпром», а саме про країну. Оскільки наше Міністерство закордонних справ давало свою гарантію на рівні тендеру і при підписанні контракту. Авіаційна промисловість України буде в центрі гучного скандалу і опиниться на межі виживання", - підсумував депутат.