Україна має намір запропонувати свою кандидатуру до Ради керуючих Міжнародного агентства з атомної енергетики ООН (МАГАТЕ) на 2023-2025 роки.

Погоджуюсь з експертами, що посилювати тиск на РФ слід було ще рік тому, одразу, коли Чорнобильська та Запорізька атомні станції були захоплені. Але в перші дні захоплення атомних об’єктів таких рішень чомусь не було. Тому і до керівництва Міністерства енергетики, і до керівництва Енергоатому, і до Держатомрегулювання є доволі багато питань.

Український представник в раді керівників МАГАТЕ зможе просувати необхідні нам наративи

Відео дня

Включити нашого представника до Ради МАГАТЕ також можна було ще рік тому. Існує багато думок, чому цього не сталось: починаючи від російського сліду в Енергоатомі до бездіяльності органів влади. Сьогодні Запорізька атомна станція вже майже рік як захоплена окупантами, а росіянин Чудаков є заступником гендиректора МАГАТЕ пана Гроссі. Тож чи зможемо ми зараз якимось чином переломити позицію росіян, маючи вплив в Раді керуючих МАГАТЕ, ще питання. Ба більше, для включення представника України до Ради агентства, доведеться ще дочекатися Генеральної асамблеї МАГАТЕ у вересні.

Звісно, що український представник в раді керівників зможе просувати якісь необхідні нам наративи. На думку профільного міністра, це зможе посилити роль України на міжнародній арені. Проте, скоріше, один представник не зможе реально впливати на діяльність агентства.

Річ у тім, що місія МАГАТЕ має тільки технічний мандат, тобто вони відповідають тільки за питання нерозповсюдження ядерного матеріалу, безпечного використання ядерної енергії, а також безпечного поводження з радіоактивними відходами, відпрацьованими ядерними відходами й питання їх фізичного захисту. І лише щодо цих питань. Проте місія МАГАТЕ не має ані військового, ані політичного мандату. Такий мандат є хіба що у Радбезу ООН, який може ввести "блакитні каски" ООН.

РФ застосовує право вето на всі спроби міжнародної спільноти щось зробити

І коли генеральний директор МАГАТЕ Рафаель Гроссі доповідає на Радбезі ООН, намагаючись просунути якусь безпекову резолюцію або введення безпекової зони на ЗАЕС, будь-яка ідея стикається з вето Російської Федерації. Тобто, оскільки РФ є постійним членом ООН, вона застосовує право вето на всі спроби міжнародної спільноти щось зробити з цим ядерним тероризмом.

І хоча гендиректор МАГАТЕ намагається щось зробити, росіяни його "дипломатично посилають". Мовляв, далі будемо з вами консультуватись та вести перемовини. Інших меседжів від РФ за рік окупації Запорізької атомної електростанції не було. Ба більше, то вони кажуть, що з ЗАЕС не обстрілюють мирні міста, а потім всі бачать, що там присутній і військовий персонал, і персонал "Ростехнагляду", і персонал "Росатому"…

Тобто жодні конвенції атомного міжнародного агентства з атомної енергії і конвенції про боротьбу з актами ядерного тероризму Росію не зупиняють. Проте це не означає, що треба здатися. Потрібно зібрати потужний пул таких країн як Японія, США, Велика Британія, Канада, Франція — тих країн, що мають потужний атомний промисловий комплекс й потужні АЕС - для того, щоб розуміти реальні наслідки такої поведінки РФ. Тиск таких держав на росіян може спрацювати.

Ще одним механізмом тиску може бути накладання санкцій на "Росатом", який є одним з форпостів російської економіки. Цих санкцій ми чекаємо вже рік. Тим часом "Росатом" продовжує маніпулювати й залякувати світ можливою катастрофою на АЕС.

Григорій Плачков, голова Державної інспекції ядерного регулювання (2017-2021 рр.)